Spør en byggesaksbehandler

Mail eller nettskjema

Gjelder spørsmålet en byggesak du allerede har søkt om, ber vi deg tak kontakt på epost . Andre spørsmål kan sendes inn via nettskjema.  

Kom innom rådhuset

Kundesenteret er bemannet og åpent for spørsmål om byggesak mandag, tirsdag kl. 12-15 og torsdag kl. 09-12. Onsdag og fredag stengt.

Torsdag 20. april og torsdag 4. mai blir det stengt på grunn av interne møter.

Kundesenteret har begrenset tid til hver enkelt besøkende. Derfor er det viktig at du setter deg godt inn i saken før du besøker oss. Jo mer du vet på forhånd om din egen sak, jo bedre råd kan du få fra oss.

Har du spørsmål om en sak i ditt nærområde?

Sjekk kommunens innsynsportal for byggesaker og søk på den aktuelle adressen.

Hva vi kan hjelpe deg med

Byggesaksveiledningen svarer på generelle spørsmål om byggesøknader og gir veiledning om hvor du finner nødvendig informasjon, riktige søknadsskjemaer, om du har behov for situasjonskart og krav til tegninger.

Kommunen som myndighet kan ikke behandle søknader som den selv har vært med på å fylle ut. Men byggesaksveiledingen kan forklare deg hva slags informasjon som etterspørres i søknadsblankettens enkelte poster.

Dersom du ønsker at noen skal sjekke kvaliteten på søknaden eller hjelp til å ferdigstille søknaden, må du kontakte fagfolk. Hvis du synes hele søknadsprosessen er vanskelig vil vi derfor anbefale deg å kontakte et ansvarlig foretak (byggmester/arkitekt) som kan hjelpe deg med dette. Det vil spare deg for mye tid og problemer i forhold til søknadsprosessen. Vi gjør oppmerksom på at ved mangelfulle søknader vil det påløpe ekstra kostnader på tid som saksbehandler bruker inntil søknaden er komplett.