Elevundersøkelsen viser gode resultater når det gjelder motivasjon, faglige utfordringer, vurdering for læring og trygt miljø.
Kvalitetsplanen Læringsløp Drammen – å lykkes i hele læringsløpet ble etter en bred medvirkningsprosess vedtatt i bystyret i juni 2016. Planen skal sikre høyere og jevnere kvalitet i opplæringen, og innebærer større satsing på medarbeidernes kompetanse. I tillegg skal økt samhandling mellom barnehage, skole og oppvekst (barnevern, helsestasjon, PPT) forebygge utenforskap.
For å styrke medarbeidernes kompetanse har kompetansesenteret i samarbeid med virksomhetene lagt særlig vekt på overganger, språk og systematisk læringsprogresjon fra barnehage til skole. 399 medarbeidere har gått på språktiltak i regi av kompetansesenteret, og langt flere vil få tilbud i 2017, blant annet gjennom språkskole for pedagogiske medarbeidere som nå har 240 deltakere.
Høsten 2016 startet 38 lærere videreutdanning innenfor viktige fagområder for Drammensskolene. I tillegg får fem lærere videreutdanning innenfor lærerspesialistordningen. For å møte kompetansekravene startet arbeidet med å kartlegge hvor mange av lærerne som oppfyller de statlige kompetansekravene.