17 000 vaksineres på seks dager

I løpet av seks dager i uke 1 og 2 i det nye året settes det omtrent 17.000 vaksinedoser. Pensjonert rektor Tove Fredriksen og pensjonert sykepleier Ellen Solberg er to av mange som gjør dette mulig.

Etter 42 år i Drammen kommune, gikk Ellen Solberg av med pensjon i 2020. Mens Tove Fredriksen pensjonerte seg fra jobben som rektor ved Øren skole året før.

Så kom pandemien. Så kom vaksinen. Og så kom behovet for personell til å vaksinere og organisere vaksineringen. Heldigvis var det mange som ville bidra.

to pensjonister som jobber med vaksinering utenfor Drammenshallen
BILDE: Tove Fredriksen (f.v) og Ellen Solberg er to av dem som sørger for at det kan settes 17.000 vaksinedoser de to første ukene i januar.

Har ikke angret

- Det var litt tilfeldig, men da jeg forsto at de hadde behov for sykepleiere til å vaksinere, tok jeg kontakt, forteller Ellen Solberg. Det har hun ikke angret på.

Sammen med kollegene som vaksinerer i Drammenshallen, setter hun mellom 100-110 vaksiner hver dag. Det har hun gjort hver uke det har vært vaksinering i Drammenshallen – fra mars 2021 og fram til i dag.

Det samme gjelder Tove Fredriksen. Den pensjonerte rektoren er en av dem som sørger for orden i rekkene. Fredriksen har gjennom yrkeskarrieren vært vant med å organisere og prate med folk. Det kommer godt med i jobben i Drammenshallen.

En sykepleier setter vaksine på en innbygger. Med munnbind og vernebriller
BILDE: Ellen Solberg er en av mange pensjonister som bruker fritiden på å vaksinere i Drammenshallen.

- Hadde ikke gått uten

For at vaksineringskabalen skal gå opp, er riggen i Drammenshallen ikke bare avhengig av helsepersonell som kan vaksinere, det trengs folk som kan være vakter både ute og inne, og det trengs folk til inn- og utregistrering.

For at rundt 17.000 personer skal få sine doser i løpet av disse to dagene, er omtrent 90 personer i sving hver dag i Drammenshallen.

- Dette hadde ikke gått uten alle pensjonistene som har meldt seg. Jeg er superimponert over stå-på-viljen, sier Kristina Vejlgaard, koordinator for vaksinering i Drammen kommune.

Hun roser innsatsen og positiviteten til alle som jobber med vaksinering.

Kristina Vejlgaard
BILDE: Kristina Vejlgaard, koordinator for vaksineringen i Drammen kommune, er takknemlig for innsatsen til alle som jobber med vaksinering.

Glade for å bidra

- Jeg hadde tenkt meg en lang sommerferie, men det ble bare tre uker, smiler Ellen Solberg. Men det var greit. Hun valgte selv å jobbe når det var behov for henne.

Både hun og Fredriksen trives i jobben, og er glade for å kunne bidra.

- Det føles nyttig og godt, selv om det er lange og hektiske dager. Det går i ett, sier Solberg og tilføyer:

- Men det er veldig trivelig.

- Det er hyggelige kolleger og folk er veldig positive og takknemlige for jobben som gjøres, sier Fredriksen.