Damhuset på Skapertjern skal fjernes

Damhuset på Skapertjern skal fjernes fordi det er observert flere hendelser der personer hopper fra det lille huset. Vannet er grunt, og hopping fra bygget kan få fatale konsekvenser.

- Det er livsfarlig å stupe på grunt vann, uansett om det er på Skapertjern eller andre steder, sier Live Johannessen. Hun er virksomhetsleder for Infrastruktur og samferdsel i Drammen kommune.

Selv om det er lov å bade i Skapertjern er det viktig å være kjent med dybden på vannet der man skal stupe eller hoppe. Vannet rundt damhuset på Skapertjern er ganske grunt. Huset fjernes for å unngå at noen utsetter seg for fare.

Ligger i Lier

Selv om Skapertjern ligger i Lier kommune, har tjernet vert en del av vannforsyningen til Drammen. Dam-konstruksjonen har derfor vært driftet av Drammen kommune. Damhuset har ingen funksjon i dag og kan derfor fjernes.