Ved to anledninger har personer med uærlige hensikter utgitt seg for å komme fra hjemmetjenesten i Drammen kommune. Ledelsen i omsorgstjenesten i kommunen ber personer som mottar tjenester om ikke å slippe inn folk uten uniform og identifikasjon.
Ved to anledninger har det skjedd at uvedkommende forsøker å komme seg inn til folk ved at de sier at de kommer fra hjemmesykepleien. Dette har skjedd ved kommunedel Tangen og ett tilfelle i Mjøndalen. Uredelige personer bruker påskuddet om at de skal skifte batterier på brannvarsleren. Dette er for øvrig en tjenester som hjemmesykepleien noen ganger yter til noen av brukerne.
Ledelsen i omsorgstjenesten er bekymret, og håper de ikke får melding om flere uredelige personer som prøver å ta seg inn til folk som de vanligvis besøker.
– Hvis du er usikker, så ikke slipp inn folk, uansett hva de sier. Ring hjemmetjenesten du bruker, så sjekker de saken, sier Sudhir Sharma, virksomhetsleder for omsorgstjenester i Mjøndalen og Krokstadelva.
Det er ikke nødvendig for brukere av tjenester fra Drammen hjemmesykepleie å åpne når fremmede ringer på.
– Det er viktig å vite at hjemmetjenesten har nøkkel til de aller fleste leiligheter og de låser seg inn selv, sier Kari Johanne Tønnesen, virksomhetsleder i omsorgstjenester Tangen, Marienlyst og Grønland.
Hendelsene har skapt utrygghet både for brukere og ansatte.
– Jan Henrik Håkestad, politioverbetjent ved sør-øst politidistrikt, sier at en generell skepsis til uvedkomne som ringer på døren kan være klokt. Ikke alle har ærlige hensikter og forsøker å innynde seg hos eldre – som i mange tilfeller kan være sårbare for slikt.
– Er det ikke et forventet besøk, eller man ikke kjenner vedkomne som ringer på, så skal man være litt skeptisk. Da er det viktig å spørre etter id-kort, sier Håkestad.
Det som er forskjellen mellom ansatte ved hjemmetjenestene og de med uærlige hensikter er: