Åpning av Kunst rett vest torsdag

8. september åpnes dørene til årets Kunst rett vest fellesutstilling på Fossekleiva. Kunst rett vest er Norges største regionale satsning på billedkunst og kunsthåndverk, og Drammen kommune vertskap for årets utstillingen.

Kunst rett vest er et samarbeid mellom syv kommuner som ligger vest for Oslo og har vært et viktig satsningsområde for kunst og kultur siden starten for 16 år siden, i 1992. I år vil fellesutstillingen være på Fossekleiva Kultursenter på Berger, her vil over 100 kunstnere stille ut. 

I år er 24 kunstnere fra Drammen med i utstillingen.

Fossekleiva, bildet tatt på den andre siden av vannet
BILDE: Fredag 8. september åpner fellesutstillingen under Kunst Rett Vest på Fossekleiva.

- Det er mange ulike teknikker som er representert, men med en overvekt av maleri og grafikk. Det er flere av de antatte som har vært med på Kunst rett vest før, noe som jeg tenker er et tegn på at de har hatt en god opplevelse av å være med og noe de også anser som viktig å være med på, sier Karianne Helene Sand, rådgiver i Kunst og kulturarv i Drammen kommune.

- Dette er en juryert utstilling med mange søkere så det er jo en anerkjennelse for alle å komme gjennom nåløyet – og med så mange fra Drammen betyr jo det at vi har et sterkt fagmiljø i denne byen.

Store forventninger

På nettsidene til Kunst Rett Vest finner du program og oversikt over når utstillingen er åpen og når kunstnerne har åpne atelier. 

- Det er veldig stas at utstillingen nå er i Drammen og på Fossekleiva Kultursenter. Dette er et nydelig sted som har jobbet tverrfaglig i lang tid og er vant til å vise mange ulike kunstretninger, sier Sand, og fortsetter:

- Det at temaet er vann i år og at flere av arbeidene som blir vist er stedsspesfikke, er med på å utfordre både kunstner og publikum på et vakkert kulturhistorisk sted.

  • Fellesutstillingen på Fossekleiva kultursenter er åpen 9.-25. september 2022, tirsdag-torsdag kl 12.00 - 21.00 og fredag-søndag kl 12.00 -17.00
  • Det vil være åpne atelierer 17.–18. og 24.–25. september kl 12.00-17.00

Kunstnere fra Drammen

Her er en presentasjon av kunstnerne fra Drammen som er juryert inn til utstillingen:

En collage med bilde av seks kunstnere i sort-hvitt
BILDE: Oppe fra venstre: Kikki Hovland, Inger Sigrid Hagen, Portrett Pernille Rosfjord. Nedre fra venstre: Cathrine Finsrud, Kari Elisabeth Haug, Runi Langum.
  • Kikki Hovland. Kikki arbeider hovedsakelig med maleri og da oftest med store stofflige oljemalerier i flere lag. Hun tar også i bruk flere andre teknikken som fotografi, litografi, land-art, collage, tegning og trykk. Arbeidene er ofte figurative og både lys- og fargesterke. Hun beskriver oftest mennesket i nære og sterke møter med hverandre, natur og dyr.

  • Inger Sigrid Hagen: Inger Sigrid arbeider med dyptrykk på kobber i form av koldnål og etsning. Hun bruker ofte flere fargeplater som kombineres. Hun er opptatt av hjembyen Drammen og har laget en serie med motiver herfra. Hele tiden er det satt i et samfunnskritisk perspektiv.
  • Pernille Rosfjord: Pernille er opptatt ev forenkling av form, bruk av matematikk, flater og tegning i rom. «Jeg ser at isbreer smelter, og plastfjellene vokser, dette opptar meg. Jeg vil vekk folk gjennom arbeidene mine.»
  • Cathrine Finsrud: Cathrine jobber innenfor en rekke medier og fagområder som grafikk, metall, tre og stedsspesifikke verk. Arbeidene hennes består av materialbaserte og utforskende undersøkelser av steder, eller mer nøyaktig, mennesket relasjoner til natur, systemer og tid.
  • Kari Elisabeth Haug. Kari Elisabeth arbeider intuitivt med tegning og maleri som bæres av den frie, åpne streken. Sammen med egen livserfaring henter hun inspirasjon fra forfattere, komponister og tenkere som har lett i samme landskap som henne.
  • Runi Langum:  Runi jobber med maleri, tegning og grafikk. Som grafiker arbeider Runi hovedsakelig med litografi. Motivkretsen består av mennesker/natur og er framstilt med vare flytende streker satt i kontrast mot ekspressive anslag.
Bildecollage av seks kunstnere
BILDE: Oppe fra venstre: Christine Istad, Hilde Cathrine Kjepso, EvelynMelsom. Nede fra venstre: Mari L. B. Kamsvaag, Thomas Gunerius Bergsten, Iain Halket.
  • Cathrine Istad: Cathrine har i mange år hovedsakelig arbeidet med fotografi og video som format, og uttrykket beveger seg ofte over i det maleriske. Hun er opptatt av det vi ser – og det vi ikke ser – og omtaler fotografiene sine som fortolkninger av omgivelsene, der hun ønsker å flytte fokuset vekk fra det som faktisk blir avbildet.
  • Hilde Cathrine Kjepso: Hilde Cathrine arbeider med collage, maleri og tegning og opererer med selvpålagte regler i sine ofte plantegning-aktige ‘Poems’-komposisjoner med strimler satt opp mot hverandre. Interessen for gjenbruk, musikk, politikk, tid, strømmeserier og kunsten selv reflekteres i arbeidene, som også peker tilbake til Bauhaus-estetikken og Dada-kunstens ‘cut-up writing.’
  • Evelyn Melsom: Evelyn arbeider hovedsakelig med maleri, tusj/kaffetegning, monotypi og collage. Mange av bildene forestiller et imaginært landskap som viser treformasjoner, stokker, forvridde grener eller organiske former. Arbeidene kretser rundt temaet forandringer i naturen, både det uberørte landskapet eller rester etter menneskelig aktivitet.
  • Thomas Gunerius Bergsten og Mari LB Kamsvaag: Thomas fokuserer på arbeid innen lyd, tekst og performance. Han har jevnlig gitt ut plater og skapt en scene for sin surrealistiske blanding av teater, billedkunst og fri teknikk. Mari er utdannet scenograf, kostymedesigner og billedkunstner. Hun jobber tverrfaglig og skaper rom der ulike uttrykksformer møtes. 
  • Iain Halket. Iain er utdannet som teaterdesigner og har jobbet mye innen teater og dukketeater i 40 år. Han begynte å eksperimentere med forskjellige visuelle kunstformer og teknikker for 20 år siden og ernå en dyktig grafiker og billedkunstner med en bred og eklektisk stil.
Bildecollage av syv kunstnere i sort-hvitt
BILDE: Oppe fra venstre: Jurjan Kuil, Tine Ericsson, Marit Smaaskjær. Nede fra venstre: Jeanette Ruth Sveiven, Daina Deksne-Gundersen, Lena Akopian, Mona Sundelius.
  • Jurjan Kuil: De siste par årene har Jurjan arbeidet rundt begrepet vanitas i akvarell, maleri og foto. Her studerer han hovedsakelig tulipanblader fra blomstring til sin nedbrytningsprosess. Referansene går tilbake til den nederlandske blomsterstilleben tradisjonen. Vanitas betyr det forgjengelige og forfengelige, og ble mye brukt som motiv i billedkunsten for å påminne oss om tiden vi er tildelt.
  • Tine Ericsson: Med den abstrakte ekspresjonismen som kunsthistorisk forankring og formspråk, er penselstrøket Tines viktigste virkemiddel for å finne balanse i spenningspunktet mellom harmoni og dynamikk i arbeidene sine. Denne tvetydigheten er alltid tilstedeværende i en arbeidsprosess som er preget av rastløshet og spontan energi.
  • Marit Solum Smaaskjær: Marit jobber i hovedsak innen tegning og maleri. Hun ønsker å formidle den eventyrlige opplevelsen av gammel skog. Marit undersøker, bearbeider og sammenstiller naturinntrykk. Skogens uendelige variasjoner og størrelser, et sted som rommer alt fra forutsigbarhet til kaos. Streken er hennes viktigste virkemiddel, hun forsker i dybde og retninger.
  • Jeanette Ruth Sveiven: Jeanette Ruth sine arbeider preges av en allsidighet når det gjelder valg av motiv, tema og uttrykk. Hun jobber med oljemaleri og akvarell som teknikker i klassiske figurativ malestil. Med naturen som nærmeste nabo, er dette en av hennes største kjerneverdier i det hun gjør. Med kunsten og penselen som formidlingsform er det ønskelige å belyse ulike samfunnsaktuelle temaer.
  • Daina Deksne-Gundersen: Daina legger stor vekt på gjenbruk, bærekraftige materialer og naturlige materialers egenskaper. Hun jobber med globale miljøtemaer, samtidig løfter hun ofte frem hverdagslige ting. Hun utfordrer grensene mellom ulike teknikker som maleri, akvarell, tekstil og objekter.
  • Lena Akopian: Lena eksperimenterer mye med materialer og utvikler sine egne metoder. Utviklingen i seg selv er som et livslangt kunstprosjekt med sterke kontraster i det visuelle språket med mange spenningspunkter.
  • Mona Sundelius: Mona arbeider med olje, og henter inspirasjon i kystlandskapet. Den økende forurensingen gjør at det er fare for å miste arter for alltid. Dette opptar henne, og preger mange av hennes arbeider i form av innslag av plastsøppel. Eller hun kan male tilsynelatende ubesudlede utsnitt av natur på land og i vann, som en påminnelse om hva vi har – og hva vi står i fare for å miste.
  • Guerrilla Plastic Movement består av Pippip Ferner, Christine Istad, Pernille Rosfjord og Hilde Cathrine Kjepso: Guerrilla Plastic Movement arbeider for et plastfritt hav ved hjelp av visuelle, verbale og kunstneriske virkemidler, aksjonskunst med humor og alvor. «Vi utnytter energien det gir å jobbe sammen. Vi samler det vi finner og bruker det til ulike kunstinstallasjoner, kunstprosjekter, utstillinger, forestillinger, plastverksteder etc.»
  • Mattias Ekholm: Han etablerte DEED sammen med Suzie Daries i 2014. De er begge koreografer og dansere og stiller ut en foto/videoinstallasjon i samarbeid med Peter Knudsen og Paul Guanio-Uluru i Kunst Rett Vest.
  • Paul Guanio-Uluru: Paul er utdannet dataingeniør og har jobbet med systemutvikling siden 1992. Han tok en fotoutdannelse i New York på 80-tallet. Paul jobber både digitalt og analogt, med særlig interesse for alternative analoge fotoprosesser og camera obscura.
  • Ellen Grimm Torstensen: Ellen arbeider med maleri, tegning, grafikk og skulptur. Strukturen er sentral i hennes arbeid der det emosjonelle møter strukturen som en forlenget arm.
  • Eva Hopp. Eva er tekstilkunstner/vever som arbeider med mønster og repetisjoner i flaten. Teknikkene varierer med materialene, men tegning er en tilbakevendende teknikk. Mønster finnes overalt. At det er mønster i naturen, i mikroskopet, i universet, i historien, i tankene og handlingene er et fascinerende faktum. Materialene i seg selv er også viktig inspirasjon. Det gir ideer til andre temaer og nye flater.
  • Ingrid Hopp-Hegg. «My work is fuelled by curiosity. Curiosity that I try to share by challenging one`s expectations towards the things surrounding us. All around us are details, creating small landscapes. When you first take the time to look at them you can get sucked into a new understanding of your own surroundings.”