Det er helt normalt å ha bekymringer rundt koronaviruset. Her er noen råd som kan være til hjelp for å mestre disse tankene, noe som kanskje er spesielt viktig nå som påsken og stillere dager står for døren. Rådene er utarbeidet av kommunens psykologer.

  • Sett deg inn i myndighetenes anbefalinger

    Den beste informasjon om koronaviruset finnes på helsenorge.no og Folkehelseinstituttet sine sider, fhi.no. Bruk pålitelige kilder til informasjon. Vær nøye med å overholde retningslinjer og råd fra myndighetene.

  • Begrens tiden du følger nyheter om pandemien

    Vi trenger å følge rådene til myndighetene, men vi trenger ikke å oppdatere oss på nyhetene hele tiden - det vil kunne øke stress og engstelse. Sett gjerne av faste tider til å oppdatere deg. Utenom dette gjør du andre ting.

  • Søk støtte hvis du har det vanskelig

    Bekymringer og katastrofetanker er normalt å ha i den tiden vi lever i nå. Disse tankene kan være ubehagelige, men de er ufarlige. Forsøk å begrense bekymringer og katastrofetanker ved for eksempel å ha fokus utenfor deg selv. Ring venner, kjente eller familie for å lufte tankene dine hvis du blir sittende og bekymre deg eller gruble. Dersom du ikke har noen du kan ringe til, ta kontakt med en hjelpetelefon eller kommunens rådgivningstelefoner.

  • Fyll hodet med noe annet

    Det er bra å holde seg opptatt med noe annet enn pandemien. Det kan være underholdning, spill, lek, være kreativ på ulike måter, lesing av romaner, fagbøker, tidsskrifter, podcast, hobbyer.

  • Bruk kroppen

    Vær i fysisk aktivitet hvis du har mulighet. Gå en tur eller finn på andre aktiviteter som holder kroppen i gang. Det demper uro, styrker robustheten og gjør det lettere å sovne på kvelden.

  • Gjør noe for andre

    Hjelp andre med praktiske ting uten å være i nærkontakt. Det kan være en hyggelig telefonsamtale eller hjelpe noen med å handle inn matvarer. Vær bevisst på å unngå smittespredning, og unngå hamstre i dagligvarebutikken.

  • Vær et medmenneske

    Legg vekt på å være vennlig mot dine medmennesker, selv om du har det vanskelig selv. La ikke eventuell irritasjon, sinne eller frustrasjon gå ut over dine nærmeste eller meningsmotstandere på nettet. Det hjelper både deg selv og andre.

  • Tør å be om hjelp

    Dersom du må sitte i karantene eller holde deg unna andre mennesker fordi du er i en risikogruppe, er det mange som ønsker å hjelpe deg. Noen kan handle for deg eller lufte hunden din uten å komme i nærkontakt. Ta kontakt med kjente, naboer, nabolagsforeninger eller andre. Ikke gi opp om noen sier "nei", de er kanskje i risikogruppe selv.

  • Behold rutiner

    Legg deg og stå opp til vanlig tid. Spis frokost, lunsj og middag på samme tidspunkt hver dag hvis det lar seg gjøre. Spis sunn mat. Rutiner skaper trygghet og forutsigbarhet. Kroppen er et vanedyr og mangel på struktur kan skape uro. Høyt forbruk av alkohol eller andre rusmidler frarådes.