Drammen kommune har tatt i bruk «Helseboka» for bestilling og administrering av koronatesting. Det er mange fordeler ved den nye løsningen. Blant annet forenkles smittesporingsarbeidet og toveis kommunikasjon med pasienten.

Klikk deg inn på bestillingsløsningen og følg informasjonen du får. Innlogging med Bank-ID er påkrevet for at opplysninger skal bli overført på en trygg måte. Den nye nettløsningen gjør det også lettere å bestille for flere samtidig.

Person utstyrt med smittevernutstyr utfører test på person sittende i bil. BILDE: Nå blir det raskere og enklere å bestille koronatest.

Skal du bestille test så får du opp de to neste dagene med ledige timer. Du kan selv velge time på morgenen, etter klokken 12.00 eller etter klokken 15.30. Endring og avbestilling av timen blir også mulig. Bekreftelse av bestilling kommer raskt på SMS. Husk at timen ikke er bekreftet før du har mottatt SMS.

– Helseboka åpner for en enklere måte å kommunisere med pasientene på, da det er mulig med toveis SMS-kommunikasjon.
– Ved at vi benytter Helseboka skaper vi mer forutsigbarhet for innbyggerne, og de som betjener koronatelefonen kan bruke tid på de som trenger bistand over telefon. Behovet for merkantilt personell mer enn halveres, sier avdelingsleder for legevakten, Liv Kristin Nordal Mikkelborg.

Trenger du å snakke med noen på koronatelefonen så er nummeret 32 04 60 00. Telefonen er bemannet hver dag mellom klokken 8.00 og 22.00.

Stor pågang

Siden 1. september har koronatelefonen mottatt 37.000 anrop. Det har på det meste vært 11 operatører som har behandlet timebestillinger samtidig. Nå blir antallet som jobber med timebestilling redusert.

Over 9 000 har benyttet det gamle bestillingsskjemaet for timebestilling som nå utfases.

Det er avdeling Innbyggertorg i Drammen kommune som i dag betjener koronatelefonen på oppdrag fra legevakten.