Årets TV-aksjon går til Plans arbeid for å bekjempe barneekteskap. Søndag 24. oktober er årets aksjonsdag, men digitalt kan du starte allerede nå. Bli bøssebærer da vel!

Jente med brudeslør
BILDE: TV-aksjonen 2021 går til bekjempelse av barneekteskap.

Tenk, hvert tredje sekund blir en jente giftet bort et sted i verden. Konsekvensene av barneekteskap er store – ikke bare for jentene som giftes bort, men for barna deres og samfunnet de lever i.

Bangladesh, Nepal, Malawi, Mali og Niger er de landene der problemet er størst. Noen av de viktigste årsakene til barneekteskap er fattigdom og lav grad av likestilling.  Årets aksjonsnavn er Barn, ikke brud.

Bli bøssebærer

TV-aksjonen skal nå ut til hele Norges befolkning, og da er det behov for mange bøssebærere. Du kan ringe 02025 eller registrere deg på blimed.no.

– Behovet for bøssebærere er stort og vi håper at både nye og gamle bøssebærere melder seg til årets TV-aksjon, sier Marit Sola, fylkesaksjonskoordinator TV-aksjonen – Viken, region Buskerud.

Gruppe mennesker som har blå t-skjorte
BILDE: Dette er gruppen som skal sørge for at TV-aksjonen i Drammen blir en suksess. Alle kommunedelene har sin representant. Foto: TV-aksjonen.

I år kan endelig bøssebærerne banke på dører igjen, etter at TV-aksjonen i fjor var heldigital.

– Vi håper mange har lyst til å være med på årets viktigste søndagstur, og gå med bøssa i nabolaget. Dette menneskemøtet i døra er en lang og god tradisjon som gjør at alle får muligheten til å gi. Man kan både gi kontanter og vipse til bøssa.

– Ta med deg barna og la denne søndagen i året bli en hyggelig tradisjon i din familie, avslutter Marit Sola.

Innsamling via digitale løsninger

Helt siden oppstarten i 1974 har Norges befolkning åpnet dørene med stor giverglede for de mange bøssebærere som har samlet inn penger til TV-aksjonen. Du kan starte allerede nå, ved å opprette din egen innsamlingsaksjon.

Næringslivet

I tillegg til det private engasjementet har næringslivet alltid vært viktig for TV-aksjonen. Det kan være en flott måte å profilere bedriften på. Bedriftene som ønsker å knytte bidraget sitt opp mot noe virksomhetsnært, eller en aktivitet, kan gjøre det. Bidrag behøver ikke nødvendigvis å være rene penger.

Visste du at TV-aksjonen er verdens største dugnad, vær med du også!

LENKER: