Kommunestyret har i møte 14.06.2021 vedtatt detaljregulering og utbyggingsavtale for Øvre Storgate 5, i medhold av plan- og bygningsloven § 12-12 og § 17-4.
Planområdet ligger på Bragernes i nærheten av Bragernes torg. Hovedformålet med planen er å tilrettelegge for ombygging av eksisterende kontorbygg til leilighetshotell samt sikring av byggets verneverdi.
En utbyggingsavtale er en avtale mellom utbygger og kommunen om hvem som har ansvaret for å utføre og bekoste gjennomføringen av rekkefølgebestemmelser. Rekkefølgebestemmelser er bestemmelser fastsatt i reguleringsplanen om tiltak som må være på plass på et gitt tidspunkt i utbyggingen av området.
Utbyggingsavtalen går ut på at Utbygger skal prosjektere og opparbeide fortau langs eiendommen, samt rett til å etablere og bekoste privat snøsmelteanlegg i fortauet. Alle kostnader knyttet til dette bæres av Utbygger.
Saksdokumentene med alle vedlegg og kommunestyrets behandling kan ses på kommunens nettsider under fanen politikk > møter og dokumenter > kommunestyret 14.06.2021, se sak 0090/21 for plansaken og 0091/21 for utbyggingsavtalen.
Du kan klage på vedtaket dersom du er part eller har rettslig klageinteresse. Eventuell klage må sendes til Drammen kommune innen 3 uker.
Vennligst merk klagen med: «Klage på vedtatt detaljregulering for Øvre Storgate 5».
Utbyggingsavtaler kan ikke påklages.
Krav om innløsning og erstatning i henhold til plan- og bygningsloven § 15-2 og § 15-3 må settes fram innen 3 år.
Eventuell klage eller krav om innløsning og erstatning sendes til:
e-post: kommunepost@drammen.kommune.no
eller Drammen kommune, Arealplan, Postboks 7500, 3008 Drammen.
Eventuelle spørsmål rundt utbyggingsavtalen sendes til:
e-post: kommunepost@drammen.kommune.no
eller Drammen kommune, Utbygging og infrastruktur, Postboks 7500, 3008 Drammen.