Denne årsplanen er godkjent i SU 31.08.2022
I barnehageåret 2022/2023 jobber vi med et utviklingsarbeid samarbeid med Universitetet i Sørøst-Norge, hvor vi skal ha fokus på barnehagens fysiske lekemiljø, inkludering og samhold i leken. Barnehagens ressursgruppe knyttet til dette arbeidet består av pedagogiske ledere og styrer. Vi har valgt å satse på dette temaet:
"Kommunikasjon, språk og tekst" (Rammeplan, 2017)
Kommunikasjon og språk påvirker og påvirkes av alle sider ved barnets utvikling. Barna skal støttes i å kommunisere, lytte, medvirke, forstå og skape mening. Personalet skal inkludere alle barna i språkstimulerende aktiviteter, hvor barna bruker kommunikasjon og språk til å delta i lek og skape gode relasjoner. Barna skal sammen med personalet få tid og rom til ulike samtaler hvor undring, refleksjon og spørsmål står i fokus.
Parallelt går satsningsområdene til Drammen kommunale barnehager:
I vår barnehage er medvirkning noe mer enn å bestemme selv. Det handler om å få medvirke i egen hverdag og om deltakelse i fellesskapet.
Medvirkning skjer i mange ulike situasjoner gjennom barnehagedagen. I leken, i samlingsstunden, ved måltidene og under påkledningen mm. Personalet er tilstede og fanger opp barnas signaler, hva de er opptatt av og uttrykker, både med og uten ord.
Personalet gir barna tid! Tid til å prøve og mestre selv, og tid til uttrykke egne meninger og utforske videre. Gjennom fellesskapet lærer barna den viktige lærdommen om å være et individ i en gruppe.
Å gi barn mulighet til å gi og ta imot omsorg er en av de viktigste oppgavene vi har som voksne i barnehagen. Omsorg har verdi i seg selv, og alle situasjoner i barnehagen skal preges av omsorg. Det får vi til ved at vi er lydhøre, har nærhet, innlevelse og evne til samspille med barna. Omsorg er nært knyttet til oppdragelse, og er samtidig en viktig forutsetning for barns trygghet og trivsel, læring og utvikling. Gjennom å utøve og oppleve omsorg utvikler barna empati og nestekjærlighet, samt at de utvikler tillit til seg selv og andre.
I vår barnehagen har vi stort fokus på lek, hver dag inneholder lek både ute og inne. I leke-fellesskapet legges det viktige grunnlaget for barnas vennskap med hverandre. I vår barnehage vektlegger vi den frie leken, fordi vi vet at det er gjennom samhandling i lek at grunnlaget legges for læring og utvikling av språk og sosial kompetanse. Leken er barnas viktigste arena for læring. Gjennom leken lærer de blant annet å omgås andre, å bygge relasjoner og å håndtere konflikter. Den aller viktigste språktreningen skjer også i leken fordi leken er frivillig og lystbetont. Personalet skal være tilstede i leken, samtale og undre seg sammen med barna. Voksenrollen skal gi næring til leken, videreutvikler og ser til at alle deltar i et fellesskap.
I vår barnehage er vi opptatt av å skape gode relasjoner gjennom felles opplevelser, som kan bidra til å skape vennskap. Det som samler oss er alt vi gjør sammen. Gjennom møter mellom mennesker på tvers av alder og allerede etablerte relasjoner ønsker vi å skape følelsen av "VI". Felles referanser gir barna og personalet en mulighet til å skape de gode samtalene, felles fokus og undring, lek og glede.
Dette gjør vi blant annet gjennom å jobbe med ulike prosjekter og temaer, både små og store. Det kan være fra dagens opplevelse av en edderkopp på avdelingen, til temaer som går over flere uker som blant annet FORUT. Danning handler om livsmestring, hvordan mestre livets med- og motgang. I vår barnehage skal barnet lære å takle et nei, øve seg på problemløsning, deltakelse i et fellesskap og klare å glede seg over andres gleder og mestring. Dette er en viktig øvelsesarena innenfor trygge rammer.
I vår barnehage er de ansatte språkbevisste. Det vil si at de voksne arbeider bevisst med sitt eget språk, at de bruker hele setninger og korrekt uttale og er bevisst sitt kroppsspråk. Vi har fokus på positiv retting, som betyr at vi ikke retter et barns ordbruk, eller uttale, men gjentar ordet/setningen deres med riktig bruk og uttale.
Språk er ikke bare ord og verbale uttrykk, men også nonverbale uttrykk som kroppsspråk, lyder og tegn. Språket er et av menneskets viktigste funksjoner, og er utgangspunkt for deres sosiale relasjoner.
I år skal leken være i fokus. Vi ser alle fagområdene tett knyttet opp mot leken, hver for seg og sammen. De syv fagområdene flettes daglig inn i alt vi gjør i barnehagen. Vi jobber med fagområdene i sin helhet og ikke isolert fra hverandre. Barna får utvikle kunnskaper og ferdigheter innenfor alle fagområdene gjennom undring og utforskning sammen, og med de ansatte som støttende deltakere. Vi har utarbeidet en egen progresjonsplan knyttet til fagområdene, klikk her.
I vår barnehage arbeider personalet bevisst med å skape balanse mellom å gi tilstrekkelig med hjelp og nok utfordringer for alle barna, både i gruppe og som individ. For oss er det viktig å motivere, lære og inspirere barna til å få nye erfaringer og ny kunnskap, til å få mestringsfølelse, oppleve bevegelsesglede og troen på at de kan.
Progresjon følger det enkelte barnet og vil derfor være ulikt ut ifra alder, utviklings- og funksjonsnivå. Med tanke på dette legger vi til rette for variasjon og tilpasning i hverdagslige aktiviteter og planlagte pedagogiske aktiviteter, slik at alle skal kunne oppleve følelsen av mestring, og samtidig ha noe å strekke seg etter.
Når vi jobber med digitale verktøy er vi er opptatt av at personalet skal være aktive sammen med barna, slik at vi kan hjelpe barna til å utvikle en begynnende etisk forståelse knyttet til digitale medier. Personalet skal legge til rette for at barna utforsker, leker, lærer og skaper noe gjennom digitale uttrykksformer. Vi bruker IPad og Funtable, hvor vi benytter oss av søke muligheter, kamera og ulike apper.
Vi anbefaler at alle barn som begynner i Aronsløkka barnehage har en uke til tilvenning. Vi ser viktigheten av at foreldrene setter av flere dager til denne viktige starten. Her må mamma eller pappa være med. Vi bruker god tid på å opparbeide en god relasjon i den første tiden, og er spesielt oppmerksomme på barnas behov.
Hvert år har vi mange overganger for barna innad i barnehagen. For å gjøre disse overgangene tryggest mulig setter vi alltid av god tid til tilvenning i løpet av barnehagedagene.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, Barnevernet, Helsestasjonen) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som
trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Forbedringsarbeidet har særskilt fokus på hovedsatsningene; språk, sosial -og emosjonell kompetanse, fysisk aktiv læring, tidlig innsats og tverrfaglig samarbeid.
Det er viktig å ta mangfoldperspektivet på alvor allerede fra tidlig alder. Hvert barn utvikles på sin måte og i sitt tempo, og derfor må barna i barnehagen oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Ved å se forskjellene og godta dem, vil barna lære at det er akseptabelt å være forskjellige.