Klage på bot

Har du fått et parkeringsgebyr eller kontrollsanksjon du mener du ikke skulle hatt, eller mener du at bilen din urettmessig er tauet inn? Da kan du sende oss en klage.

Nytt for HC-kortinnehavere fra 01.01.17: 

  • Har du blitt ilagt kontrollsanksjon på kr 900 for overtredelse av vilkår på plass reservert for forflytningshemmede, men har en gyldig parkeringstillatelse som ikke lå synlig? Dersom du klager og dokumenterer gyldig tillatelse, reduseres kontrollsanksjonen ned til kr 600.

 

Se hvilke klagesaker som ofte fører fram og hvilke som ikke gjør det før du sender klage på bot (parkeringsgebyr, kontrollsanksjon eller inntauing).

Klagegrunner som kan føre fram

  • Dersom vilkårene for å gi bot ikke er til stede.
  • Du har stoppet for lovlig av- eller pålessing. Du bør legge ved skriftlig dokumentasjon. Lovlig av- og pålessing gjelder ikke der all stans er forbudt.
  • Kjøretøyet var stjålet og tyveriet meldt til politiet. Du må legge ved skriftlig dokumentasjon.
  • Parkeringsautomaten hadde teknisk feil og du har meldt fra om dette. Dette gjelder ikke dersom det var flere automater på plassen.
  • Nødrettlignende forhold. Det kan blant annet være motorhavari eller akutt sykdom. Du må legge ved skriftlig dokumentasjon.

Klager som ikke fører fram

  • Du trodde at bilen var lovlig parkert.
  • Du var uoppmerksom.
  • Du hadde ingen andre steder å parkere bilen.
  • Du stanset bare for en kort tid.
  • Du hadde ikke penger eller råd til å betale.
  • Bilen stod ikke i veien for noen andre.
  • Bilen var lånt bort til noen som nekter å betale boten.

Hos Parkeringsklagenemnda og Forbrukerrådet finner du flere eksempler på saker det ikke nytter å klage på.

For at klagen skal blir behandlet av oss, må du vite hva type bot du har fått. Dette finner du øverst på den gule lappen.

Gå til klageskjema som gjelder parkeringsgebyr, kontrollsanksjon eller at bilen er tauet inn.

Klagefrist

Du må sende klagen innen tre uker fra du fikk ileggelsen.

Svar på klage

Når du har sendt klage mottar du varsel om svar på sms eller e-post. Selve svaret kan du lese ved å logge deg inn i Altinn.

Husk å betale selv om du klager

Fristen for å betale er tre uker fra datoen du fikk bot. Det er viktig at du betaler innen fristen selv om du klager.

Parkeringsgebyret blir 50 prosent høyere dersom du ikke betaler innen fristen.

Kontrollsanksjon ilagt i forbindelse med vilkårsparkering trenger du ikke å betale før du har fått svar på klagen, forutsatt at klagefristen på 3 uker fra ileggelsesdato er overholdt.

Drammen Parkering KF

Drammen Parkering

Tlf: 32 04 00 00

Åpningstider

Mandag-fredag: 09.00-15.00

Saksbehandlerne nåes på telefon: 10.00-14.00

Besøksadresse

Wergelandsgate 13
3019 Drammen

Postadresse

Postboks 7500
3008 Drammen

Om Drammen Parkering KF