Slik blir du bedre forberedt på en krise

Om vann og strøm plutselig blir borte, bør du ha øvd deg på å klare deg selv i minst tre døgn. – Vi oppfordrer alle innbyggere til å øve og ta nødvendige grep for å styrke egenberedskapen, sier beredskapssjef i Drammen kommune Sten Petter Aamodt.

I dag starter den landsomfattende Egenberedskapsuka som arrangeres av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) i samarbeid med kommuner, statsforvaltere og sivilforsvarsdistrikter over hele landet.

På nettsiden sikkerhverdag.no finnes fire enkle øvelser alle kan gjennomføre, og mange gode tips om hvordan du kan dekke de grunnleggende behovene i en krisesituasjon.

Du er en del av Norges beredskap

Ved store hendelser og kriser som rammer mange, kan ikke alle få hjelp med en gang. Da må myndighetene prioritere hjelp til dem som trenger det mest.

Det betyr at mange innbyggere må være forberedt på å klare seg selv noen dager hvis de mister strømmen, telefon-/internettforbindelsen, tilgangen på rent drikkevann – eller det blir vanskelig å komme seg ut for å handle.

– Ved å være forberedt bidrar du til at de som trenger det mest, får hjelp først i en eventuell krisesituasjon. På den måten er du en del av Norges beredskap, sier Sten Petter Aamodt.

Beredskapssjefen i kommunen viser fram brosjyrer om egenberedskap.
Beredskapssjef Sten Petter Aamodt i Drammen kommune oppfordrer alle innbyggere til å øve på at man har alt som trengs for å klare seg selv i minst tre døgn.

Hele Norge øver

Øvelse gjør mester. Det gjelder også for krisehåndtering.

– Ta praten med de rundt deg om hva som kan skje og hvordan dere skal håndtere det. Øvelser gir oss bevissthet, kunnskap og trening. Da står vi bedre rustet til å komme oss gjennom små og store kriser, fortsetter Aamodt.

En enkel måte å forberede seg på er å tenke gjennom hva du trenger for en tredagers tur ute i naturen, og passe på at du har noe tilsvarende hjemme.

– Da vil du kunne klare deg greit, selv om for eksempel vann eller strøm blir borte noen dager, avslutter beredskapssjef Sten Petter Aamodt.

Noen råd

DSB har utarbeidet konkrete råd for alle innbyggere som du kan lese på sikkerhverdag.no. Her finner du blant annet eksempler på hva et beredskapslager hjemme kan inneholde for å klare deg i minst tre døgn.

Eksempel på beredskapslager:

• 9 liter vann per person
  • to pakker knekkebrød per person
  • en pakke havregryn per person
  • tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat per person
  • tre bokser med pålegg med lang holdbarhet per person
  • noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • medisiner du er avhengig av
  • ved-, gass eller parafinovn til oppvarming
  • grill eller kokeapparat som går på gass
  • stearinlys, lommelykt med batterier eller parafinlampe
  • fyrstikker eller lighter
  • varme klær, pledd og sovepose
  • førstehjelpspakke
  • batteridrevet DAB-radio
  • batterier, ladet batteribank og mobillader til bilen
  • våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • tørke-/toalettpapir
  • sanitetsprodukter
  • litt kontanter
  • ekstra drivstoff og ved/gass/parafin/rødsprit til oppvarming og matlaging
  • jodtabletter ved atomhendelser dersom du er under 40 år, gravid, ammende eller har barn som bor hjemme
Eksempel på matvarer og annet til beredskapslager.
EGENBEREDSKAP: Eksempler på hva du bør ha av egenberedskap i hjemmet.