Lorem Ipsum er rett og slett dummytekst fra og for trykkeindustrien. Lorem Ipsum har vært bransjens standard for dummytekst helt siden 1500-tallet, da en ukjent boktrykker stokket en mengde bokstaver for å lage et prøveeksemplar av en bok. Lorem Ipsum har tålt tidens tann usedvanlig godt, og har i tillegg til å bestå gjennom fem århundrer også tålt spranget over til elektronisk typografi uten vesentlige endringer. Lorem Ipsum ble gjort allment kjent i 1960-årene ved lanseringen av Letraset-ark med avsnitt fra Lorem Ipsum, og senere med sideombrekkingsprogrammet Aldus PageMaker som tok i bruk nettopp Lorem Ipsum for dummytekst.
Hvorfor bruker vi det?
Det er et velkjent faktum at lesere distraheres av lesbart innhold på en side når man ser på dens layout. Poenget med å bruke Lorem Ipsum er at det har en mer eller mindre normal fordeling av bokstaver i ord, i motsetning til 'Innhold her, innhold her', og gir inntrykk av å være lesbar tekst.
Mange webside- og sideombrekkingsprogrammer bruker nå Lorem Ipsum som sin standard for provisorisk tekst, og et søk etter 'Lorem Ipsum' vil avdekke mang en uferdig webside. Ulike versjoner har sprunget frem i senere år, noen ved rene uhell og andre mer planlagte (med humor o.l.).
Bybrua-prosjektet fra 2020 til i dag
DEN GAMLE BRUA: I 2019 vedtok politikerne at bybrua skulle rives, da brua var i dårlig forfatning. Den gamle brua ble bygget i 1936, med en beregnet levetid på 50 år.
RIGG PÅ HOLMENNOKKEN: På sensommeren i 2021 ble Holmennokken tatt i bruk som riggområde. Holmennokken brukes som lagringsplass og base for arbeidene. Holmennokken skal tilbakeføres slik den var før etter at bybrua står ferdig. Tilbakeføringen skal skje i 2026.
ARBEID MED NY MIDLERTIDIG BRU: Mot slutten av 2021 var arbeidet med å få på plass en midlertidig gang- og sykkelbru godt i gang. Den midlertidige brua måtte på plass over elva, før den gamle bybrua kunne rives.
AVTALEN: I mars 2022 signerte Drammen kommune avtalen om bygging av ny bybru med PNC Norge AS, som da ble hovedleverandør av byggeprosjektet. Til venstre er Mathias Fabich i PNC, sammen med Bertil Horvli, daværende kommunalsjef for infrastruktur og samferdsel i Drammen kommune.
MIDLERTIDIG GANG- OG SYKKELBRU ÅPNET: Den 18. mai i 2022 åpnet den nye gang- og sykkelbrua over elva mellom Strømsø og Bragernes. Samme dag ble den gamle bybrua stengt for godt, og med det hadde den siste innbyggeren gått over brua. Datoen for stenging av bybrua falt seg naturlig dagen etter 17. mai, slik at barnetoget kunne følge sin rute over brua som normalt.
RIVING OG FLYTTING: Kort tid etter at den gamle bybrua stengte i mai, startet arbeidet med å rive den. I juni 2022 ble damene på broen, som heter Sjøen og By og land, flyttet. Statuene er bevart og skal komme opp igjen på den nye brua.
MUDRING OG EROSJONSSIKRING: Høsten 2022 foregikk det viktig arbeid med den nye bybrua, som ikke var like synlig for innbyggerne sammenlignet med rivingen. Da var det mudringsarbeid i elva, som betyr at det graves opp mudder og leire i elvebunnen for å gjøre plass til nytt fundament. Erosjonssikring sørger for at massene rundt fundamentene ikke blir vasket bort ved høy vannføring.
SPRENGNING UNDER VANN: I løpet av kalde novemberdager i 2022 jobbet dykkere med sprengningsarbeid. Dykkerne boret flere små hull i gamle brufundament på elvebunnen og plasserte sprengladninger i hullene. På den måten fikk man bort siste rest av gammel bybru under vann.
TAR FORM: Høsten 2023 kom de første delene til den nye brua på plass på Strømsø-siden. Der er det Bane Nor som har ansvar for prosjektet, i området der togskinnene er. Fra elvekanten og bort til Bragernes er det Drammen kommune som eier prosjektet.
STØP UNDER VANN: Mot slutten av 2023 ble første del på et av to fundamenter i elva støpt ut. Støpearbeidet ble utført under vann. På bildet ser du den aktuelle spuntkassa, hvor fundamentet støpes i bunn av kassa. Tilsvarende arbeid foregår også i fundamentet nærmere Bragernes.
DEN GAMLE BRUA: I 2019 vedtok politikerne at bybrua skulle rives, da brua var i dårlig forfatning. Den gamle brua ble bygget i 1936, med en beregnet levetid på 50 år.
RIGG PÅ HOLMENNOKKEN: På sensommeren i 2021 ble Holmennokken tatt i bruk som riggområde. Holmennokken brukes som lagringsplass og base for arbeidene. Holmennokken skal tilbakeføres slik den var før etter at bybrua står ferdig. Tilbakeføringen skal skje i 2026.
ARBEID MED NY MIDLERTIDIG BRU: Mot slutten av 2021 var arbeidet med å få på plass en midlertidig gang- og sykkelbru godt i gang. Den midlertidige brua måtte på plass over elva, før den gamle bybrua kunne rives.
AVTALEN: I mars 2022 signerte Drammen kommune avtalen om bygging av ny bybru med PNC Norge AS, som da ble hovedleverandør av byggeprosjektet. Til venstre er Mathias Fabich i PNC, sammen med Bertil Horvli, daværende kommunalsjef for infrastruktur og samferdsel i Drammen kommune.
MIDLERTIDIG GANG- OG SYKKELBRU ÅPNET: Den 18. mai i 2022 åpnet den nye gang- og sykkelbrua over elva mellom Strømsø og Bragernes. Samme dag ble den gamle bybrua stengt for godt, og med det hadde den siste innbyggeren gått over brua. Datoen for stenging av bybrua falt seg naturlig dagen etter 17. mai, slik at barnetoget kunne følge sin rute over brua som normalt.
RIVING OG FLYTTING: Kort tid etter at den gamle bybrua stengte i mai, startet arbeidet med å rive den. I juni 2022 ble damene på broen, som heter Sjøen og By og land, flyttet. Statuene er bevart og skal komme opp igjen på den nye brua.
MUDRING OG EROSJONSSIKRING: Høsten 2022 foregikk det viktig arbeid med den nye bybrua, som ikke var like synlig for innbyggerne sammenlignet med rivingen. Da var det mudringsarbeid i elva, som betyr at det graves opp mudder og leire i elvebunnen for å gjøre plass til nytt fundament. Erosjonssikring sørger for at massene rundt fundamentene ikke blir vasket bort ved høy vannføring.
SPRENGNING UNDER VANN: I løpet av kalde novemberdager i 2022 jobbet dykkere med sprengningsarbeid. Dykkerne boret flere små hull i gamle brufundament på elvebunnen og plasserte sprengladninger i hullene. På den måten fikk man bort siste rest av gammel bybru under vann.
TAR FORM: Høsten 2023 kom de første delene til den nye brua på plass på Strømsø-siden. Der er det Bane Nor som har ansvar for prosjektet, i området der togskinnene er. Fra elvekanten og bort til Bragernes er det Drammen kommune som eier prosjektet.
STØP UNDER VANN: Mot slutten av 2023 ble første del på et av to fundamenter i elva støpt ut. Støpearbeidet ble utført under vann. På bildet ser du den aktuelle spuntkassa, hvor fundamentet støpes i bunn av kassa. Tilsvarende arbeid foregår også i fundamentet nærmere Bragernes.
Hvor kommer det fra?
I motsetning til hva mange tror, er ikke Lorem Ipsum bare tilfeldig tekst. Dets røtter springer helt tilbake til et stykke klassisk latinsk litteratur fra 45 år f.kr., hvilket gjør det over 2000 år gammelt. Richard McClintock - professor i latin ved Hampden-Sydney College i Virginia, USA - slo opp flere av de mer obskure latinske ordene, consectetur, fra en del av Lorem Ipsum, og fant dets utvilsomme opprinnelse gjennom å studere bruken av disse ordene i klassisk litteratur.
Lorem Ipsum kommer fra seksjon 1.10.32 og 1.10.33 i "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) av Cicero, skrevet i år 45 f.kr. Boken er en avhandling om teorier rundt etikk, og var veldig populær under renessansen. Den første linjen av Lorem Ipsum, "Lorem Ipsum dolor sit amet...", er hentet fra en linje i seksjon 1.10.32.