Denne årsplanen er godkjent digitalt av alle deltagere i SU: 22.juni 2023
Våre satsnings- og fokusområder for barnehageåret 2023-2024 er leken, barns psykiske helse, natur og miljø, og språk. Vi vil fortsette å løfte lekens egenverdi, samtidig som vi binder satsningsområdene sammen, så det blir gjennomgående tema i barnas hverdag.
Som ansatte skal vi ha kompetanse til å fange opp interesser barna har og ta utgangspunkt i dette arbeidet vårt i hverdagen. Vi er opptatt av at barn skal få medvirke, ut fra deres interesser, i forhold til deres alder og modenhet. Som ansatt i St.Hansberget skal en være observant og lydhør, og kunne følge barnet og barnegruppens initiativ.
Det er viktig å ta mangfoldperspektivet på alvor allerede fra tidlig alder. Hvert barn utvikles på sin måte og i sitt tempo, og derfor må barna i barnehagen oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Ved å se forskjellene og godta dem, vil barna lære at det er akseptabelt å være forskjellige.
For oss handler begrepet omsorg blant annet om måten vi møter menneske på. Hvordan vi skaper trygghet og gode rammer for alle å være i barnehagen. Vi jobber etter FN’s barnekonvensjon om barns rettigheter og for oss handler det om å skape trygge rammer, en trygg plass å være, der barn blir sett og møtt. Trygghet og sensitivt samspill er viktig for å kunne gi god omsorg for barna i vår barnehage.
Vi mener at leken er barnas viktigste beskjeftigelse og den beste uttrykksformen barn har for innlevelse og læring. Vi mener at det er gjennom leken i samspill med andre, at barn lærer alt. Derfor har leken en sentral rolle hos oss og er gjennomgående i alle temaer som vi har gjennom året. Personalet må se, lytte og forsøke å forstå barna. Personalet skal bekrefte barns opplevelser og følelser, vise omsorg og være aktive i forhold til å støtte og også utfordre i barnas lek. Vi jobber hele tiden med å utvikle og tilpasse lekemiljøene til barna slik at det kan bidra til utvikling av leken.
I St.Hansberget barnehage skal alle føle seg som en del av fellesskapet i barnehagen. Det er derfor viktig for oss at vi kan tilby barna felles opplevelser i barnehagen, som igjen gir felles erfaringer og referanser som barna kan være sammen om – et felles tredje. Dette felles tredje er en forutsetning for at et møte mellom mennesker skal være likeverdig. Ved å ha et stort fokus på leken, kan relasjoner utvikles og skape et grunnlag for danning. Dette skjer gjennom samspillet mellom barn-barn og barn-voksen. Det er viktig for oss at de gode verdiene vi har i barnehagen vises gjennom arbeidet vi gjør, slik at barna dannes til å møte hverandre med respekt, likeverd og inkludere hverandre i fellesskapet.
Det er viktig for oss å ta mangfoldperspektivet på alvor allerede fra tidlig alder. Hvert barn utvikles på sin måte og i sitt tempo, og derfor må barna i barnehagen oppleve at det finnes mange måter å tenke, handle og leve på. Ved å se forskjellene og godta dem, vil barna lære at det er akseptabelt å være forskjellige.
Mennesket kommuniserer fra tidlig alder på flere måter gjennom et kroppslig språk og etter hvert et verbalt språk. I barnehagen ser vi på hver enkelt barns uttrykk som en form for kommunikasjon og vi skal støtte barn i deres språklige utvikling. Barn skal få erfaring i hvordan kommunisere hensiktsmessig i samspill med andre.
I St.Hansberget jobber vi kontinuerlig med fagområdene gjennom året. Vi er opptatt av å sikre en rød tråd i alt arbeidet vi gjør.
Vi tilpasser aktiviteter til årstider, barns forutsetninger og utvikling og jobber med progresjon med utgangpunkt i fagområdene fra rammeplanen for barnehagen.
I St.Hansberget barnehage har vi ulike digitale verktøy som kan være med å bidra inn i lek- og læringsmiljøet i barnehagen. Vi har blant annet iPad-er, ulike leker der barn kan lære å kode, og digitale forstørrelsesegg. Vi prøver ut ulike apper før vi tar de i bruk i barnegruppen, som appen "Polylino", som kan være ett supplement til analoge bøker.
Med bakgrunn i Helsedirektoratets anbefalinger, datert 09.05.22, er det viktig for oss å presisere at vi i St.Hansberget barnehage jobber for å sikre hensiktsmessig bruk av digitale verktøy. Vi skal være bevisste i bruke av iPad, med og for barn, og har en kontinuerlig vurdering knyttet opp mot ett pedagogisk skjønn.
Vi er opptatt av å bruke digitale verktøy i skapende prosesser, som supplement i ulike aktiviteter, der dette er hensiktsmessig og naturlig del av hverdagen og leken på en positiv måte.
Hos oss er det viktig at barna får en trygg og god tilknytningsperiode. Vi har derfor lagt opp til at de minste barna har besøksdager en gang i uka, i forkant av oppstart. På denne måten blir barna litt kjent med ansatte og barnehagen. Slik får også foreldrene muligheten til å bli tryggere, og bedre kjent med barnehagen, og de får svar på ting de lurer på i forkant av oppstart.
Ved oppstart i barnehagen setter vi av et antall dager til tilknytning utfra barnas behov, slik at de får den best mulige starten i barnehagen. Hvert barn får en primærkontakt som følger barnet gjennom tilknytningsperioden, slik at barnet har en fast voksen å bli trygg på til å begynne med.
For å sikre gode og trygge overganger bruker vi tid på å gå på besøk til den nye avdelingen. Barna blir kjent med de nye rommene, barna og de voksne som jobber på avdelingen hvor de skal starte opp. Ved å ha hyppige besøk til den nye avdelingen blir barnet sammen med sine allerede trygge voksne, gradvis kjent og det blir tryggere å starte opp på den nye avdelingen. I tillegg inviterer vi foresatte til å komme på besøk en ettermiddag for å hilse på og bli kjent med de ansatte der barnet skal starte opp.
Vi drar på turer til byen for å oppsøke biblioteket og andre kulturelle arrangementer. Dette kan innebære blant annet eventyrstunder, kunstutstillinger, ulike bygninger eller andre ting som er relevant for hva vi jobber med. Vi kan ta imot tilbud fra lokalmiljøet i barnehagen, når dette er er hensiktsmessig og i tråd med våre fokusområder og verdisyn.
Barnehagene samarbeider med flere forebyggende tjenester som Knutepunkt Strømsø, familieteamet, PPT, barnevernet, logoped og helsestasjonen, som alle jobber for barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn og familier som trenger ekstra støtte, og hjelpe så tidlig som mulig i kortere eller lengre tidsperioder.
Barnehagen er partnerbarnehage med Universitetet i Sørøst-Norge, hvor vi tar imot studenter flere ganger i året. Vi har også lærlinger fra viken fylkeskommune, som er i utdanning til barne- og ungdomsarbeider.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.