Har du behov for å bli testet for korona, bestiller du tid for testing direkte på nett:
Når du har booket time vil du umiddelbart motta SMS som bekrefter tidspunkt. Her får du også mulighet til å flytte timen via linken du mottar om behovet skulle oppstå.
Om det ikke lar seg gjøre å bestille på nett, kan vi hjelpe deg på telefon. Ring 32 04 60 00 for timebestilling (mandag-søndag kl 08.00-22.00). Vi gjør oppmerksom på at det ikke gjøres helsefaglige vurderinger eller gis helsefaglige råd på dette telefonnummeret.
Testing etter timebestilling skjer i Skogliveien 4 på Sundland i Drammen.
Bor du i kommunedel Danvik, Austad eller Fjell, benytt gjerne drop-in teststasjonen i den gamle gymsalen ved Fjell skole. Der trenger du ingen timebestilling, bare å komme i åpningstiden som er mandag , onsdag og fredag fra kl. 13.30 - 17.00. Les om teststasjonen på Fjell her.
Drammen kommune følger de sentrale retningslinjene for når noen blir testet
Tester du positivt for koronavirus, blir du ringt opp av kommunens smittesporingsteam.
Dersom testen er negativ (det vil si at du ikke er smittet) ringer kommunen deg ikke. Da finner du svar på testen på helsenorge.no 1-5 dager etter at du tok testen. Vanligvis får du svar innen 3 dager. Men tiden det tar å analysere prøvene varierer noe etter hvor mange som har tatt prøve. Pågangen er for tiden stor. Derfor kan det ta opp til 5 dager før resultatet er klart.
Har du barn under 16 år som har tatt testen, finner du prøvesvaret deres på helsenorge.no.
Hvis du ikke kan logge inn på helsenorge.no, kan du kontakte koronatesttelefonen på tlf 32 04 60 00 og taste 2 for å få prøvesvar.
Vi gjør oppmerksom på at svaret normalt sett er tilgjengelig for deg på helsenorge.no før vi har dette tilgjengelig hos oss. Du kan også kontakte din fastlege for prøvesvar.
Har du vært på utenlandsreis til et land som er rødt, skal du i reiskarantene.
Har du vært nærkontakt til en som er smittet, skal du i smittekarantene.
Du skal i isolasjon dersom:
Dersom du har generelle spørsmål om koronaviruset, kan du ringe en egen informasjonslinje som Helsedirektoratet har opprettet for å avlaste nødtelefonen og deler av helsetjenesten.
Nummeret er 815 55 015.
Korona-situasjonen er belastende for mange, noe som er normalt. Dersom du har alvorlige bekymringer og har behov for å snakke med noen når du erfarne fagfolk på telefon:
Nummeret betjenes alle hverdager mellom klokka 09.00 og 14.00.
Ta kontakt med fastlegen din via telefon hvis du føler deg så syk at du trenger legehjelp. Ring legevakt 116 117 når fastlegen ikke er tilgjengelig og du trenger hjelp som ikke kan vente til neste dag.
Fastlegen er din hovedkontakt inn i helsevesenet. Derfor bør du alltid ringe fastlegen din først.
Ring 113 ved ulykker, alvorlige hendelser og hvis du opplever følgende symptomer
Før du ta kontakt med legevakten bør du vurdere om du kan vente til du kan få hjelp hos fastlegen
Hvis du eller noen du kjenner har vært utsatt for vold i nære relasjoner, kan du ta kontakt med Legevakta i Drammen 116 117 for en samtale. Du kan også møte opp direkte på legevakten. Du vil få hjelp og oppfølging om du trenger det.
Hvis du eller noen du kjenner har vært utsatt for seksuelle overgrep eller seksuell vold, kan du ta kontakt med overgrepsmottaket på Legevakta i Drammen, telefon 32 25 41 70, eller ved oppmøte direkte på legevakta.
Når du kommer til legevakta, er det en fordel om du har med deg:
Dersom det er nødvendig av medisinske grunner å reise med drosje, betaler det regionale helseforetaket en andel av drosjeutgiftene. Du må selv legge ut for turen og få en kvittering av drosjesjåføren. Rent praktisk vil legen stemple kvitteringen fra drosjen (dersom legen mener reisen var nødvendig).
Du må fylle ut skjema fra pasientreiser for refusjon av utlegg.
Du betaler egenandel for behandling ved legevakta med mindre du har frikort. Barn under 16 år betaler ingen egenandel. Forbruksmateriell som for eksempel medisiner og bandasjer kommer i tillegg til egenandelen og dekkes ikke av frikort.
Har du spørsmål til hva fakturaen gjelder, send e-post til:
Har du spørsmål om betaling, kontakt Convene Collection AS:
Du finner kopi av din faktura fra Legevakten på: www.pasientsky.no.
Dersom du opplever at du ikke har fått nødvendig hjelp eller er misfornøyd med hvordan tjenesten er utført, kan du sende en klage til Drammen kommune.
Alle henvendelser blir behandlet individuelt og i henhold til personvernlovgivingen.
Om du har blitt påført skade etter behandling ved legevakta, kan du ta kontakt med norsk pasientskadeerstatning for mer informasjon eller for å fremme erstatningskrav.
Alle dager hele døgnet
116 117