Det skal blomstre på Strømsø

I hagen bak gamle Strømsø skole skjer det ting. Her utvikles det en grønn lunge til glede for naboer og folk som bor i området. Ansatte på Knutepunkt Strømsø skal sammen med innbyggerne gjenskape den gamle skolehagen. I tillegg skal de lage en attraktivt og brukervennlig hage for liten og stor.

Det er en realitet at det er mye asfalt og få grønne områder rundt den gamle skolen. Mange bor i leiligheter uten balkong eller hage. Nå har de mulighet til å trekke til det solrike området, som i disse dager opparbeides.

Solsikker

Det sås hundrevis av solsikkefrø. Utover sommeren vil det vokse opp og skape glede for de som bruker hagen, men også for de som ferdes i området rundt. Det stramme nettinggjerde som omkranser området skal mykes opp med en grønn og gul hekk av solsikker.

Stine Brastad Blekkan‎ og Thea Kristine Risvik Stokke skal så solsikkefrø.
BILDE: Stine Brastad Blekkan‎ og Thea Kristine Risvik Stokke, har sammen med folka på Knutepunkt Strømsø, sådd hundrevis av solsikkefrø. Litt ut på sommeren vil gjerde, som omkranser hagen, bli prydet av store nikkende solsikker.

– Vi har snakket mye om solsikker i hele vinter. I disse dager trenger vi sol, lys og håp og i tillegg skal folk se at det skjer noe her, sier Thea Kristine Risvik Stokke.

Parsellhage

Mange drømmer om å dyrke egne grønnsaker. Nå kan du få din egen pallekarm, der du selv bestemmer hva som skal vokse opp. Egne gulrøtter, reddiker og salat. Ta kontakt med Knutepunkt Strømsø på Facebook eller slå på tråden til dem, om du har lyst til å prøve deg som hobbygartner.

Virksomhetsleder Kari Dehli Halvorsen er også med på dugnaden. Hun har et bildet på netthinnen som hun ønsker å gjenskape. Det er fra den gangen det var skolehage på tomta. Da var det bugnende grønnsaksparseller og kålhoder så store som basketballer.

– Vi gjør en områdesatsing på Strømsø. En del av dette er å anlegge denne hagen, en grønn lunge for de som bor i bydelen. Sykkelløypa er snart ferdig, og andre ting kommer etterhvert, som en platting med sittegrupper og griller, sier virksomhetsleder Kari Dehli Halvorsen.

Kari Dehli Halvorsen og Håkon André Solberg.
BILDE: Virksomhetsleder Kari Dehli Halvorsen er klar med riva og Håkon André Solberg skal plante solsikkefrø. Utover det jobber de begge med å utvikle Knutepunkt Strømsø og fylle det med innhold.

Sykkelløype

En sykkelløype for barna tar form. Løypa har tredekke, og den er satt sammen av ulike moduler. Noe som gjør at løypa forholdsvis lett kan omskapes til høyere eller lavere vanskelighetsgrad. Doserte svinger gjør at farten kan bli høy for de som virkelig tråkker til. Sykkelløypa har tidligere vært ved Grev Wedels Plass, der det er anlagt park. Nå er det barna på Strømsø som skal få glede av sykkelbanen.

Sykkelbane monteres
BILDE: Her monteres det sykkelløype. Den bukter seg i den trygg hagen, godt skjermet fra trafikken.