Fare for takras

Plussgrader og sol fører til at våt og tung snø kan skli av tak. Vær derfor forsiktig når du ferdes i nærheten av bygninger.

Beredskapssjef i Drammen kommune Sten Petter Aamodt minner alle eiere av bygninger der det er fare for at snø eller is kan falle ned fra tak mot offentlig sted, om at de i henhold til kommunens politivedtekter har plikt til å merke området og fjerne snø og is.

– Hvis det er fare for takras må eiere av bygg så snart som mulig merke området med at ferdsel er forbundet med fare, og deretter sørge for at taket raskt blir ryddet, forteller beredskapssjef i Drammen kommune Sten Petter Aamodt.

– Takras har allerede forekommet fra bygninger Drammen sentrum, så det haster med å fjerne snø og is fra taket på en kontrollert måte, sier Aamodt.

Her kan du lese politivedtektene for Drammen kommune

En bakgate i Drammen sentrum i snøvær
TAKRAS: Det kom mye snø forrige uke. Med mildværet vi har nå er det fare for at våt snø sklir av takene og fører til farlige takras.

Vurder ditt eget tak

Aamodt oppfordrer samtidig alle huseiere om være bevisst på faren for ras.

– Ta en titt på ditt eget hustak og vurder om du burde måke det for å forhindre at du eller familien blir skadet av et eventuelt takras. Det er meldt skiftende vær og mer nedbør i dagene fremover, avslutter Aamodt.