Flomvernet fungerer som det skal

Nå som vannet har krøpet godt opp mot Sandstranda, kan kommunen slå fast at flomvernet fungerer som det skal.

Flomvernet består av et gjerde som bruker vekten av vannet for å bli helt tett. Det betyr at det må stå en del vann mot gjerdet før det blir presset godt nok ned mot bakken slik at gjerdet blir tett.

Sandstranda er et flomutsatt område. Flomvernet er satt opp flere ganger tidligere, men dette er første gangen elva står så høyt at vannet når opp til det. Da vannet trengte seg under flomvernet i starten, tok kommunen for sikkerhets skyld kontakt med leverandøren.

– Leverandøren bekrefter at det vil lekke litt vann under flomvernet før vanntrykket blir høyt nok til at det står 90 grader på bakken. Nå som vannstanden har blitt såpass høy, ser vi at flomvernet fungerer godt, forteller beredskapssjef Sten Petter Aamodt.

Flomvernet med mye vann på elvesiden og lite vann på veien.
FUNGERER: Kommunen har satt opp flomvernet flere ganger tidligere i forbindelse med flom, men elva har heldigvis ikke nådd høyt nok opp. Denne gangen ser man at det fungerer som det skal.