Viktige medmennesker og gode hjelpere

Handling av matvarer og henting av apotekervarer, samt telefonkontakt er arbeidshverdagen for mange som har meldt seg om frivillige. Møt noen av de mange som jobber for hjelpe andre.

Tone Hølen Halvorsen fra Svelvik handler mat til dem som ikke kan det selv, mens Kristen B. Skistad fra Åssiden henter medisiner på apoteket og bringer det hjem til takknemlige mottakere.

Frivillig Tone Hølen Halvorsen
BILDE: Frivillig Tone Hølen Halvorsen fra Svelvik forteller at det oppleves utrolig godt å kunne yte hjelp, som blant annet levering av livsviktige ting som mat og medisiner. Alle foto: Birgitte Simensen Berg

Matnyttig hjelp

– Jeg var tidlig ute og skrev på Svelvikportalen at innbyggerne kunne ringe meg hvis de trengte hjelp til å handle. Må jo selv handle, så da er jeg i farta. Fikk gode tilbakemeldinger, og for ei drøy uke siden, tok det helt av, sier Tone Hølen Halvorsen, bosatt i Svelvik.

Halvorsen arbeider som frivillig handlehjelp og har allerede fått faste “kunder”. Som regel sendes handlelista på sms og Vipps er en populær betalingsmåte. Hun jobber tett med frivilligsentralen og Drammen kommune.

– Jeg er med i ei frivilliggruppe, Svelvik – hjelp i forbindelse med Covid-19 (koronavirussykdom), hvor vi er fire som administrerer hvem som trenger hjelp og hvem som kan gi hjelp. Folk kan ta kontakt med oss også utenom kommunens åpningstid. Dette er en kontaktplattform som kan bli ekstra god å ha hvis koronasituasjonen topper seg etter hvert, mener Halvorsen, som forteller at per i dag er situasjonen litt rolig, da hun tror og håper mange selv har et nettverk av gode hjelpere.

– Vi er per i dag cirka 30 frivillige i Svelvik, og alle har fått identifikasjonskort og plasthansker. Matvarene settes på trappa til mottakeren. Det er viktig å tenke på egen sikkerhet, slik at man holder seg smittefri – og det går begge veier – både for den som gir og den som mottar hjelp, understreker Tone, og legger til:

– Vi er registrerte i det kommunale systemet og godkjente som frivillige hjelpere. Har underskrevet taushetserklæring og hatt oppstartsamtale med frivilligkontakt. Det er en veldig viktig og takknemlig oppgave som vi frivillige har, og det oppleves utrolig godt å kunne yte hjelp, som blant annet levering av livsviktige ting som mat og medisiner. Vi må hjelpe hverandre, og jeg kan absolutt anbefale andre å gjøre en frivillig innsats, spesielt i disse koronatider.

Frivillig Kristen B. Skistad
BILDE: Frivillig Kristen B. Skistad fra Åssiden oppfordrer alle til å sette seg inn i en annens ståsted, være et forbilde og gjøre en innsats for sine medmennesker.

Vær et medmenneske

Kristen B. Skistad så oppfordringen om å melde seg som frivillig på Facebook, og han var ikke sein om å melde seg på.

– Kan ikke sitte stille, samtidig som man vet at folk, av ulike årsaker, ikke kan hente medisinene. Jeg hjelper min gamle mor og jeg har tid til å hjelpe andre. Nå blir jeg ringt opp fra Åssiden apotek, får kjøreordre og hermetisk lukkede medisinposer. Jeg er rett og slett et bud, og slipper å forholde meg til penger. Skriver heller ingen kjøreregning for å få dekket bensinkostnadene, da jeg syns det er litt smålig.

Skistad mener å hjelpe et medmenneske har noe med folkeskikk å gjøre. Han er oppdratt til å hjelpe til, noe som gir ham stor tilfredsstillelse og glede.

– Sett deg inn i en annens ståsted: hva om jeg også trengte hjelp av andre? Det er ingen grunn til å sitte hjemme å kjede seg, så lenge folk trenger hjelp. Oppi alt det negative er det positivt at vi kan strekke ut en hjelpende hånd. Det er lettere å si ja enn nei. Alle har tid til å hjelpe et annet menneske, ellers dør vi som samfunn, mener Skistad, som oppfordrer andre til å si ja til å hjelpe, da man ofte får tilbake det gode man gir:

– Vær et godt forbilde. Du får en god følelse inni deg når du gir nyttig, frivillig innsats til det beste for dine medmennesker.