Heiste pride-flagget på rådhuset for første gang

Drammen er landets varmeste by – på mer enn én måte, sa ordfører Monica Myrvold Berg under åpningen av Drammen Pride fredag morgen.

Fredag 12. august til søndag 14. august arrangeres Drammen Pride, med arrangementer flere steder i kommunen. Nytt av året er at det går pride-tog både i Svelvik og i Drammen by.

Ordfører Monica Myrvold Berg heiser flagget i tårnet på Drammen rådhus.
BILDE: Ordføreren heiser egenhendig flagget i tårnet på rådhuset.

Nytt er også at pride-flagget heises på rådhuset i Drammen. Tidligere er det flagget på bybrua mens arrangementet har pågått. Etter åpningen på Bragerns torg fredag klokka 9.00, gikk ordfører Monica Myrvold Berg og leder i Drammen Pride opp trappene til tårnet på rådhuset for å heise pride-flagget.

Tårnbygningen på Drammen rådhus med prideflagget heist i tårnet.
BILDE: Flagget vaier fra tårnet i Rådhuset for første gang.

Sydd av flyktninger

Under appellen til ordføreren fortalte hun at flagget som nå vaier fra rådhusets tårn er sydd i Drammen av ukrainske flyktninger.

Ordføreren sa også at selv om det i år er 50 år siden avkriminaliseringa og mye er forandret, er det ennå langt å gå.

- I Drammen kommune har vi flagga ved alle skoler og barnehager. Og skoler har invitert homofile fra sitt nærmiljø inn i klassen for å snakke om å være skeiv, sa ordføreren, som spesielt holdt fram arbeidet som er gjort ved Åskollen skole.

Til de som mener at det blir for mye pride og lurer på hvorfor det må gjøres så mye ut av det, sa ordføreren:

- Det er en bekreftelse på at vi ikke har kommet langt nok. Det er ikke noe vi og dem - det er bare oss. Skeive rettigheter er en viktig kamp for hele samfunnet. Så vi skal ikke gjøre mindre - vi skal gjøre mer; mer flagg, mer parade og mer markering.

Ordfører Monica Myrvold Berg sammen med leder Anders Bjørnerud i Drammen Pride.
BILDE: Ordfører Monica Myrvold Berg sammen med leder i Drammen Pride, Anders Bjørnerud.

Hun sa samtidig at mer arbeid må gjøres og fortalte at hun ønsket å få utarbeidet en handlingsplan for skeive i Drammen kommune.

Ordfører Monica Myrvold Berg på scenen på Bragernes torg.
BILDE: Ordfører Monica Myrvold Berg holdt appell under åpningen av Drammen Pride på Bragernes torg.