Her finner du resultatene fra valget

De siste stemmene er nå levert, og opptellingen starter umiddelbart. På nettsiden valgresultater.no kan du følge resultatene fra valget i både Drammen kommune og landets øvrige kommuner og fylkeskommunene.

Den første opptellingen av stemmene i Drammen kommune ventes å være klare sent i kveld eller tidlig på natten. Da vil også den foreløpige fordelingen av plassene i det nye kommunestyret være klar.

Tirsdag 12. september skal stemmene kontrolltelles, og på onsdag skal valgstyret møtes for å godkjenne resultatet av årets valg. Først når valgstyret har godkjent resultatet, er resultatet offisielt og mandatfordelingen i kommunestyret endelig.

Etter at partistemmene er talt opp, starter tellingen av personstemmer. Det er denne tellingen som avgjør hvem som kommer inn i kommunestyret for de ulike partiene.

Nytt kommunestyre konstitueres tirsdag 10. oktober. Da velges også kommunens ordfører for de kommende fire årene.

Her finner du resultatene fra kommunestyrevalget i Drammen kommune.