Lovende idrettsutøvere fikk utviklingsstipend

Emma Kirkeberg Mørk, Sivert Ekroll og Henrik Walstad Hansen fikk i går tildelt utviklingsstipend av Drammen idrettsråd og Drammen kommune.

Ordfører og styreleder for Idrettsrådet sammen med to av mottakerne i Storstua i rådhuset.
UTVIKLINGSSTIPEND: Emma Kirkeberg Mørk og Sivert Ekroll mottok stipend, diplom og blomster fra ordfører Monica Myrvold Berg og styreleder for Drammen idrettsråd Per Fjeld-Olsen. Henrik Walstad Hansen hadde ikke anledning til å komme.

– Det er en ære for meg å kunne dele ut Drammen idrettsråds og Drammen kommunes utviklingsstipend for året 2022. Dette stipendet henger høyt. I alle de 30 årene de har vært utdelt, har det vært fremragende utøvere som har stått her i Storstua og mottatt dette prestisjetunge stipendet, sa ordfører Monica Myrvold Berg da hun delte ut prisen på rådhuset torsdag ettermiddag.

– Stipendet er ment som en oppmuntring og en klapp på skulderen til dem som allerede har vist ekstraordinære talenter og som står på terskelen til en betydelig idrettskarriere. Jeg håper virkelig at stipendet kan gi den inspirasjon som det er ment å være, fortsatte ordføreren.

Emma Kirkeberg Mørk

Vinneren av stipendet for jenter, Emma Kirkeberg Mørk (20), er norgesmester i langrenn for utøvere under 20 år. Hun har også markert seg i seniorklassen med gode resultater, blant annet en femteplass i senior-NM klassisk stil i mars 2022, et renn Therese Johaug vant. Hun konkurrerer for Drammen Ballklubb og tok i fjor gull i stafett og bronse på fem kilometer klassisk under junior-VM på ski.

Henrik Walstad Hansen og Sivert Ekroll

For guttene ble stipendet delt mellom Sivert Ekroll og Henrik Walstad Hansen.

Sivert Ekroll (18) konkurrerer for Berger Idrettslag, både innen terrengsykkel og langrenn. Han har gode resultater å vise til, både nasjonalt og internasjonalt. Ekroll topper for tiden verdensrankingen for terrengsyklister i juniorklassen. I fjor fikk han en sjuendeplass i VM og ble norgesmester i sin klasse.

Henrik Walstad Hansen (17) konkurrerer for klubben Sportskarate Drammen. Han har vunnet NM i karate hvert år fram til nå, og har også gode resultater å vise til i internasjonale mesterskap, blant annet en fjerdeplass i World Cup.

Fakta om stipendet

• Gis til talentfulle utøvere som ønsker å satse seriøst i sin idrett, og som har en ambisiøs utviklingsplan med klare målsettinger for egen karriere.
  • Mange tidligere mottakere av stipendet har i voksen alder bemerket seg i sin idrett. Fredrik Bekken, Ousman Nyan og Margrete Bergane er tre eksempler.
  • Stipendet er på 20 000 kroner og gis til en gutt og en jente.