Premiere på Megatown

Det var rød løper, spente skuespillere, finkledde gjester og storveis åpning av ordføreren da det var det norgespremiere på spillefilmen Megatown i dag.

Megatown er en humoristisk western-musikal, av og for mennesker med funksjonsnedsettelser. Det er medlemmer av det lokale Dissimilis-bandet Megabandet  som har alle hovedrollene. Filmen er nå satt opp på 50 kinoer over hele landet.

Ideen bak Megatown kom fra Øystein Remme. Øystein er daglig leder i Megabandet og har skrevet all musikken til Megatown.

– Det er fantastisk at vi har fått til dette. Jeg vet ikke om noen andre filmer i hele verden hvor alle hovedrollene spilles av folk med funksjonsnedsettelser, sier Megatowns stolte primus motor.

Bilde av skuespillere på rødløper. Plakat av Megatown i bakgrunnen.
RØD LØPER: Banditt, sheriff og cowboyer ble samlet på rød løper i dag. Fra v. Mariann Høy (instruktør og banditt), Jonas Iversen (sheriff), Øystein Remme (daglig leder i Megabandet) og Alexander Vinbæk Strand (cowboy).

–  Vi lever litt i ei boble nå. Filmen har skapt enormt samhold og stor glede. Det er gøy å oppleve dette sammen, og det fineste er at alle i hele bandet har vært involvert og hatt ulike roller, forteller Remme.

Filmen er spilt inn i High Chapparal i Sverige, en temapark med en stor western-by. 150 personer dro over grensa og hele filmen ble spilt inn på ei uke. Det var tre kamerateam i sving hele tiden, og filmen har kostet rundt fire millioner kroner. Filmen er sponset av ulike bedrifter, Drammen kommune og flere fond.

– Det er gøy å bli kjendis!

Skuespilleren har på seg cowboyhatt, solbriller og bukseseler.
COWBOY: Ole Andreas Glenne var pyntet til fest og synes det var morsomt å se filmen på kino. Filmen er satt opp på 50 kinoer over hele landet.

Ole Andreas Glenne jobber til daglig i Unik bedrift i Drammen kommune. Han har vært med i Megabandet i en god del år og er en av skuespillerne i filmen. Han spiller cowboy, og har i dag på seg den hatten han brukte.

Rød løper og premiere er ikke hverdagskost for noen, men Ole Adreas og de andre skuespillerne synes bare det er stor stas.

– Det er gøy å se filmen! Og å gå på rød løper og bli enda mer kjendis! forteller han.

Skuespiller Ole Andreas Glenne og ordfører Monica Myrvold Berg  smiler til kamera inne i kinosalen.
STOLT: Skuespiller Ole Andreas Glenne og ordfører Monica Myrvold Berg var begge stolte etter å ha sett filmen. – Jeg blir både rørt og imponert! Utrolig bra laget og veldig fin sang og musikk, sa ordføreren.

Megabandet startet opp i 1990, og har i dag 70 medlemmer, fordelt å seks band og ett kor. Den yngste er 14, og de eldste er rundt 70 år. Det er nemlig ingen som slutter i Megabandet, i følge Remme.

– Det sosiale er det som betyr aller mest for medlemmene av Megabandet. Og som resultat av erfaring med skuespill nå, starter vi opp ei teatergruppe også.

– Jeg er skikkelig stolt!

Det var en tydelig stolt ordfører som åpnet premieren på Drammen kino tidligere i dag.

– Noen ganger er det vanskelig å finne ord. Noen ganger greier ikke ord helt å beskrive det vi tenker. Slik er det med filmen «Megatown» fordi den er så unik og den rommer så mye, sa Monica Myrvold Berg.

– Dere skal vite at hele Drammen er så stolte av dere! Sa en rørt og tydelig imponert ordfører.