Justis- og beredskapsministeren besøkte Mjøndalen

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl møtte ordfører Monica Myrvold Berg langs elvebredden i Krokstadelva torsdag morgen. Ministeren ser alvorlig på flommen som fortsatt ikke har nådd toppen.

to damer står og prater med hverandre. Begge har lyst hår i hestehale
Ordfører Monica Myrvold Berg tok imot Emilie Enger Mehl langs elvebredden ved Mjøndalsbrua.

– Det ser stille og fredelig ut her nå, men det er store vannmasser som skal gjennom her de neste døgnene, sa justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl da hun besøkte Mjøndalen i dag tidlig.

– Kommunen har gjort mye forberedende tiltak for å begrense skade. Det er veldig bra, og jeg er veldig takknemlig for den innsatsen som gjøres. Og dette er på ingen måte over selv om sola skinner og det ser fredelig ut på overflaten.

Hun påpeker viktigheten av godt samarbeid mellom kommune, politi, brannvesen, sivilforsvaret og ikke minst frivilligheten.

dronebilde av flommen i drammenselva ved mjøndalen
Bildet av flomsikringene i Krokstadelva tatt torsdag formiddag.

– Vondt å se

Ministeren føler med alle som er berørt av uværet Hans, både i Drammen kommune, og rundt om i de mange berørte kommunene.

–  Dette er veldig alvorlig. Og det er vondt å se folk som er berørt av denne flommen. Mine tanker går til alle dem, sa Enger Mehl.

Mehl møtte både ordfører Monica Myrvold Berg, kommunedirektør Trude Andresen og Sten Petter Aamodt, som er beredskapssjef i Drammen kommune. Hun fikk en orientering om situasjonen og forklaring på hvordan kommunen har jobbet med flomsikring, Ministeren uttrykte tydelig stor takknemlighet for innsatsen som gjøres i kommunen.

Ordfører Monica Myrvold Berg er glad for at kommunen har god beredskap og er godt forberedt.  Akkurat når flomtoppen kommer er fortsatt usikkert, men ifølge NVE vil vannstanden øke også det neste døgnet.

–  Nå er det er viktig at folk følger med og holder seg oppdatert på situasjonen. Dette er ikke over, så man fortsatt være oppmerksomme på det som kommer, sa Myrvold Berg.

Fire personer står og prater sammen
Sten Petter Aamodt, Trude Andresen, Emilie Enger Mehl og Monica Myrvold Berg prater sammen om flomsituasjonen i Drammenselva.

Samfunnsansvaret

Justis- og beredskapsminister Emilie Enger Mehl har de siste døgnene besøk mange av de utsatte flomområdene. Hun har sett store ødeleggelser og møtt fortvilte berørte. Kommunedirektør Trude Andresen er glad for at Enger Mehl besøkte Drammen kommune i dag.

–  Med hennes besøk så settes det fokus på at kommunen har et stort ansvar i beredskapsarbeidet. Det er fint at hun viser fram at når det skjer hendelser som dette så fungerer beredskapen. Dette er et helhetlige samfunnsansvar, sier Andresen.

Flom i Mjøndalen