Millioner til områdesatsing på Strømsø

Nikolai Astrup, kommunal- og moderniseringsminister, hadde med seg hyggelige nyheter på sitt Drammensbesøk i dag.

- Jeg har gleden av å meddele at Drammen får over 3,3 millioner kroner til utvikling av Knutepunkt Strømsø, som skal bli en viktig møteplass for alle som bor i gamlebyen i Drammen, sa Nikolai Astrup i formiddag.

Regjeringen har satt av totalt 11, 6 millioner kroner til områdesatsing i Drammen for inneværende år. I første omgang er det Strømsø som får en god sum til utvikling av området. Resten av de 11,6 millionene kommer når kommunen søker om flere områderettede tiltak.

Nikolai Astrup, Manuela Osmundsen og Monika Myrvold Berg går i Tollbugata
BILDE: Nikolai Astrup går sammen med ordfører Monika Myrvold Berg (t.v) og Manuela Ramin-Osmundsen, direktør for arbeid og inkludering, i Tollbugata.

- Drammen har hatt en fantastisk utvikling nå gjennom mange år, men fortsatt er den noen områder i Drammen som har store utfordringer. Vi har vært involvert i en områdesatsing på Fjell i lang tid. Den har gitt gode resultater. Nå går også staten inn og støtter en områdesatsning her i Strømsø bydel, sa Astrup.

Bruke erfaringene

Etter en kjapp spasertur fra krysset Trescowsgate og Tollbugata, til Knutepunkt Strømsø (gamle Strømsø skole) fikk Nikolai Astrup og hans følge en kjapp innføring i områdesatsingen på Fjell. Tidligere prosjektleder for Fjell 2020, Parminder Kaur, forklarte om arbeidet og erfaringene man har gjort seg fra satsingen der.

- Det viser seg at det som gir resultater, er nye former for samarbeid. Det handler om samarbeid mellom næringsliv, lag og foreninger, frivillige og kommunale tiltak, sa Astrup under lunsjen på knutepunktet.

Statsråden synes det var hyggelig å møte mennesker som jobber frivillig på Strømsø og fint å faktisk se området de nå gir penger til.

- Historisk sett har vel det vært en perle, og det kan igjen bli en perle i Drammen, sa Astrup.

Nikolai Astrup får lunsj på Knutepunkt Strømsø.
BILDE: Nikolai Astrup forteller om pengene staten går inn med i områdesatsingen på Strømsø.

Tilbake om et år

- Det er politisk vilje i Drammen til å satse på dette område. Vi er et samlet kommunestyre som nå skal utarbeide en helhetlig plan for å gjort noe med utfordringene vi har her, sa ordfører Monika Myrvold Berg til Astrup og resten av de fremmøtte under lunsjen på Knutepunkt Strømsø.

Hun var strålende fornøyd med at staten ønsker å bidra og være en del av områdesatsingen på Strømsø.

- At du er her i dag er helt fantastisk, og så håper jeg at du kommer tilbake om et år, så vi kan vise deg hva vi har fått til, sa Myrvold Berg til Astrup.

Og Myrvold Berg fikk svar av ministeren.

- Da gleder jeg meg til å komme tilbake om et år, sa Astrup.

Nikolai Astrup på besøk på syverkstedet til jasmin kvinnenettverk
BILDE: Nikolai Astrup på besøk i systua til Jasmin kvinnenettverk i deres butikk i Globusgården.