Øvde på at helseinstitusjon var uten vann

Torsdag 17. november gjennomførte kommunen en øvelse ved Helsehuset. Øvelsen gikk ut på at institusjonen var uten vann og måtte få tilkjørt en stor vanntank som ble koblet til bygningens vannrør.

Inngangspartiet på Helsehuset
BILDE: Helsehuset

Scenarioet for øvelsen var at det oppsto en større vannlekkasje på Landfalløya, slik at blant annet Helsehuset og en del husstander mistet vannet. Under øvelsen fikk kommunen testet distribusjon og mottak av nødvann. Øvelsen ga også nyttig trening på samhandling mellom alle som blir involvert i et slikt tilfelle, blant annet kommunens vann- og avløpsvirksomhet, ansatte på Helsehuset og driftsleder fra Drammen Eiendom KF.

Vanntank på hjul

Et av de viktigste øvelseselementene var å sørge for at Helsehuset fikk vann fra en mobil vanntank med ti tusen liter vann. På den måten sikres institusjoner vann i rørene selv om vannet er avstengt i området det ligger i. Det ble også utplassert en vanntank ved båthavna på Muusøya, der husstander som var uten vann kunne hente poser med vann.

Godt Vann Drammensregionen

Det er Godt Vann Drammensregionen som står bak øvelsen, men det er opp til hver kommune å lede og gjennomføre egen øvelse. Øvelsen skal evalueres slik at opplæringspunkter fanges opp.

Lastebil som leverer en stor tank med vann utenfor Helsehuset
BILDE: Slik ser det ut når en institusjon som har mistet det kommunale vannet får tilkjørt vann. Tanken på lastebilen kobles til institusjonens rørsystem via en vannslange.
Ansatt fra kommunen som fyller en pose med vann
BILDE: Det ble også øvd på å dele ut poser med vann til husstander som var rammet av vannlekkasjen.