Sendte en varm takk til Drammen og Norge

Ukrainas parlamentsformann Ruslan Stefantsjuk er på besøk i Norge. Først på programmet var Drammen. Der viste han sin takknemlighet ovenfor Drammen og hele det norske folket.

Det var stortingspresident Masud Gharahkhani som tok initiativet til besøket i Drammen. Han ville gjerne vise sin ukrainske kollega det flotte arbeidet som kommunen, Blå Kors og lokale aktører gjør med å ta imot, bosette og integrere ukrainske flyktninger.

På torget sto korpsmusikere og mange fremmøtte ukrainere klare til å synge den ukrainske nasjonalsangen. Ruslan Stefantsjuk sang med og hilste hjertelig på de fremmøte, før det offisielle programmet startet inne i storstua på rådhuset.

Ruslan Stefantsjuk og Masud Gharahkhani hilser hverandre hjertelig ved scenen på Bragernes torg.
VARMT MØTE: Masud Gharahkhani, som har møtt Ruslan Stefantsjuk flere ganger tidligere, ga gjesten en varm klem og det var tydelig gjensynsglede mellom de to.

Solidaritet og vennskap

– Fra denne bygningen flagget vi med det ukrainske flagget som en umiddelbar solidarisk reaksjon på den russiske invasjonen av Ukraina i februar i fjor. Det var for å vise at kampen for frihet og selvstendighet er en kamp som forener alle frie nasjoner. Derfor er Ukrainas kamp også Norges kamp, sa ordfører Monica Myrvold Berg i velkomsttalen til Ukrainas stortingspresident Ruslan Stefantsjuk.

I storstua var det representanter fra kommunen som jobber med flyktninger, flyktninger og ansatte fra Blå Kors, ukrainske gjester og et stort presseoppbud.

– Flagget vaier også i dag, til ære for hele det ukrainske folk, her representert gjennom presidenten for det ukrainske parlamentet og ukrainske flyktninger som både bor her i Drammen og som er på flyktningmottaket til Blå Kors.

Ordføreren fortalte om hvor mange ukrainske flyktninger som har kommet til Drammen og hvordan kommunen jobber for at de blir tatt imot på en best mulig måte. Hun fortalte om hvordan flyktningtjenesten i kommunen jobber, og hvordan helse-, barnehage-, skole og boligtjenesten jobber på tvers for å tilby flykninger i alle aldre tilbud og rettigheter de har krav på, og ikke minst trygge og gode dager i Drammen.

- Dette er et arrangement i all enkelhet, men først og fremst er en dag der vi viser solidaritet og vennskap på tvers av landegrenser, sa Myrvold Berg før hun overrakte Stefantsjuk en gave fra kommunen.

tre mennesker som alter ved siden av hverandre
TAKKER: Ruslan Stefantsjuk takker ordfører og stortingspresidenten for all hjelp Drammen og Norge gir de ukrainske flyktningene. Ved hans side står tolken som sørget for at alle de ukrainsk-talende gjestene fikk ordene på sitt eget språk.

Viktig symbolikk

Masud Gharahkhani var president Vlodymyr Zelentskj og Ruslan Stefantsjuks gjest i Kyiv på Norges frigjøringsdag 8. mai i fjor.

– I år på vår grunnlovsdag, 17. mai, er du min gjest i mitt land Norge. Jeg synes dette er en mektig og viktig symbolikk. På 8. mai og 17. mai feirer vi i Norge vår demokrati og frihet. Vi har lenge tatt de verdiene for gitt, sa Gharahkhani i sin tale til Stefantsjuk.

Gharahkhani trakk fram hvordan alle landets kommuner har bosatt ukrainske familier med hjertevarme, slik som hans hjemby Drammen.

– I dag har jeg lyst til å si: Takk. Takk til alle kommuner, alle lokalsamfunn og alle frivillige enkeltpersoner og organisasjoner som har gjort dette mulig.

17. mai i Oslo

– I morgen, min venn, vil du oppleve det beste med mitt land Norge, når du er min gjest på 17. mai. Vi feirer ikke vår nasjonaldag med militærparader, men med barnetog, sa Norges stortingspresident og fortsatte:

– Det at vi to er sammen vil være en påminnelse om alvoret og krigens brutalitet i Europa. Men også om hva vi kjemper for. Friheten. Demokratiet. At det EN dag vil gå barnetog gjennom Kyiv og alle andre byer i Ukraina. Lyden av håp og fremtid. I et fritt, selvstendig og demokratisk Ukraina.

samling av mennesker på torgscenen med ukrainske flagg
HILSTE: Ordfører Monica Myrvold Berg og Masud Gharahkhani sammen med Ruslan Stefantsjuk og ukrainske flyktninger på torgscenen i Drammen.

– Dette er håpet

Både ordføreren og stortingspresidenten synes det var sterkt og flott å se møtene og samtalene denne dagen.

– Det er flott å se hjertevarmen Drammen har vist. Både gjennom kommunen, men også gjennom de frivillige, sa Gharahkhani på vei ut tilbake til Stortinget.

– Det betyr mye for dem at han kommer på besøk. Veldig mange ukrainere jeg møter sier at de vil hjem til Ukraina så fort de kan. Det viser den heltemodige kampen de står i, og for dem så er dette håpet.

– Noe av det jeg lovte Zelentskj og Stefantsjuk i fjor, var at vi skulle ta vare på familiene deres når mennene er i frontlinjen. Og det gjør vi her, sa Gharahkhani.