Inviterer til fakkeltog, taler og musikk for å minnes omkomne i trafikken

Hvert år skades og omkommer mennesker i trafikken i Norge. Søndag 14. januar markerer vi trafikkofrenes dag i Buskerud med fakkeltog og minnemarkering i Drammen.

Trafikkofrenes dag i 2024 markerer de omkomne i trafikken i Buskerud. I 2023 var det ti mennesker som døde i trafikkulykker i Buskerud.

Markeringen skal være en støtte for pårørende, trafikkskadde og yrkespersonell som til daglig arbeider med trafikkulykker. Det arrangeres også lignende minnemarkeringer i flere av landets fylker for å minnes de som omkom i trafikken.

Se programmet for markeringen i Drammen litt lenger ned i teksten.

22 døde i Viken

I 2023 mistet 118 mennesker livet på norske veier, noe som er to flere enn året før, melder Statens vegvesen. Det var flest dødsulykker i Viken fylkeskommune, der 22 mennesker mistet livet i fjor.

– Vi har alle et felles ansvar. Uoppmerksomhet bak rattet medvirker til hver tredje av de mest alvorligste ulykkene. Når man sitter bak rattet er det å kjøre det eneste man skal gjøre. Ikke bruk mobilen, la passasjeren ordne musikken og dropp alt som ikke har med kjøringen å gjøre. Da bidrar vi alle til å unngå ulykker og vil spare mange liv, sier vegdirektør i Statens vegvesen, Ingrid Dahl Hovland, i en pressemelding.

I nylig gjenoppståtte Buskerud fylkeskommune markeres trafikkofrenes dag søndag 14. januar. Drammen kommune er vertskommune for arrangementet i år, og minnemarkeringen finner derfor sted i vår kommune.

Programmet for dagen

• Det starter med appeller på Bragernes torg klokka 16.00. Appeller er ved nestleder i hovedutvalg for samferdsel, Eilev Bekjorden, og varaordfører i Drammen kommune, Ulf Erik Knudsen.
  • Det blir fakkeltog etter appellene på torget.
  • Videre er det minnemarkering i Bragernes kirke etter fakkeltoget. Hovedtaler er fylkesordfører i Buskerud, Tore Opdal Hansen. Det blir musikalske innslag ved Magnus Aannestad Oseth, Frøydis Grorud og Maria Mohn.
  • Etter minnemarkeringen er alle velkommen til en sammenkomst med mat.

Det tas forbehold om endringer i programmet. Velkommen!

Arrangementet er et samarbeid mellom Buskerud fylkeskommune, Drammen kommune, Bragernes menighet, Den norske kirke, Trygg Trafikk, Statens vegvesen og politiet.