Unik beredskapsavtale med frivillige organisasjoner

– Hvorfor har vi ikke tenkt på dette før? sa en strålende fornøyd ordfører Monica Myrvold Berg da hun forrige uke signerte en felles samarbeidsavtale om beredskap med Røde Kors, Norsk Folkehjelp og Norske Kvinners Sanitetsforening.

Fire personer står utenfor Nedre Eiker Røde Kors sine lokaler
VIKTIG SAMARBEID: En felles avtale styrker kommunens beredskap blant annet fordi organisasjonene vil koordinere innsatsen sin når et behov oppstår. Her er ordfører Monica Myrvold Berg sammen med Stine Elisabeth Antonsen fra Norsk Folkehjelp, Rune Skjolden fra Nedre Eiker Røde Kors og Bente Bostrøm i Norske Kvinner Sanitetsforening

I følge leder i Nedre Eiker Røde Kors Rune Skjolden er Drammen kommune trolig den første kommunen som inngår en formell avtale med lokale beredskapsaktører fra frivilligheten.

– Jeg har ikke klart å finne noe tilsvarende i Norge, sa han da han ønsket velkommen til signeringen på Røde Kors-huset i Mjøndalen.

Gir forutsigbarhet

Det har vært flere store hendelser de siste årene der kommunen har hatt uvurderlig hjelp fra frivilligheten. Storbrannen på Fjell der over 300 personer ble husløse, og ikke minst pandemien, har vist hvor avhengig kommunen er av innsatsen fra frivilligheten. Ordfører Monica Myrvold Berg kunne derfor knapt nok vente med å sette signaturen sin på avtalen som er basert på erfaringer fra blant annet disse hendelsene.

– Avtalen gjør alt mye mer forutsigbart for oss og for dere – og så blir det mye tryggere for innbyggerne. Jeg er derfor veldig glad for at vi skal inngå denne avtalen i dag – og at vi i Drammen kan være en pilot og vise andre kommuner hvor nyttig det er med en slik avtale, sa Myrvold Berg til de som frivillige hadde møtt frem for å markere inngåelsen av den unike avtalen.

Det er for øvrig Røde Kors lokallag i Drammen, Nedre Eiker og Svelvik, Norsk Folkehjelp lokallag i Drammen og Sande – og Norske Kvinners Sanitetsforening i Drammen, Konnerud, Skoger og Solbergelva som har inngått avtalen.