Se her’a – utekino for ungdom

Lørdag 30. september blir det gratis utekino for ungdom på kastfeltet på Strømsø. Klokken 20.00 vises Hør her’a med Drammens egen Mohammed Ahmed fra Fjell i hovedrollen.

Det er ungdom selv som har fått i oppdrag av Strømsø 2030 å skape midlertidig aktivitet mens kommunen venter på at Strømsø Aktivitetspark skal bli en realitet. Lørdag braker det løs.

– Vi i Strømsø 2030 er glade for å endelig være i gang på kastfeltet, og er ekstra fornøyde med at vi har fått til dette sammen med de unge på Strømsø, sier Karina Bjørnbakk, koordinator for områdesatsing Strømsø 2030.

– Vi er stolte, men ikke overasket, over innsatsen og engasjementet som er lagt ned. Og vi er på langt nær ferdige.

Nå gleder hun seg til sol, film og masse ungdom samlet på Strømsø lørdag, og anbefaler alle til å ta med noe å sitte på (teppe/pute) og varme klær.

ungdom som sitter rundt omkring i et rom og diskuterer
BILDE: Filmvisningen på kastfeltet arrangeres av en arbeidsgruppe med engasjert ungdom.

Ungdommens arrangement

Karina Bjørnbakk er opptatt av å pressisere at det er ungdommene som er i fokus, og at det er de som har drevet prosessen fram til lørdagens filmvisning.

–  Vår tanke da vi bestemte oss for å lage et arrangement var å gi de unge så mye innflytelse som mulig. Dette ansvaret har de tatt på strak arm. De har sjekket ut med reklamebyråer, skrevet uttalelser i politiske saker, fått G60 med på laget og deltatt i møter med samarbeidspartnere. Og hele tiden har de hatt en målsetting å komme fram til et resultat som er best mulig for alle unge på Strømsø, de vil inkludere, sier Bjørnbakk.

• Film: Hør her’a
  • Sted: Kastfeltet (utenfor Drammen videregående skole, mellom løpebanen og undergangen)
  • Innslipp: Fra 19:00
  • Filmen starter kl. 20:00. Aldersgrense 9 år.

Gratis popcorn og brus så langt det rekker!

Fra gründercamp til utekino

I september 2022 ble det gjennomført en gründercamp der ungdom fra Marienlyst og Drammen videregående skole hadde idédugnad om hva de ønsket på kastfeltet - både av aktivitet og fysiske elementer.

Basert på disse forslagene laget elever ved Kunst, Design og Arkitektur på Drammen vgs. forslag til utforming av elementer til en møteplass, som ble presentert for en jury. Ut fra disse forslagene ble det produsert 15 benker, 15 plantekasser og 20 sceneelementer som sette ut fredag 29. september.

Og dagen etter blir utekinoen startskuddet for aktivitet og videre utvikling av Kastfeltet, med ønske om at ungdom skal ta i bruk området og ha et positivt sted å være.

Det er referansegruppa for unge på Strømsø som har stått ansvarlig for utekinoen. Gruppa består av ungdommer fra Strømsø, og sammen med elever fra Drammen VGS og G60 har de planlagt og organisert arrangementet fra start til slutt.

Mohammed fra Fjell

Ungdommene har selv stemt over hvilken film som skal vises, og valget falt på Hør her’a , basert på Gulraiz Sharifs oppvekstroman med samme navn. Som begrunnelse for valget oppgir ungdommene blant annet at filmen handler om inkludering, og at hovedrollen innehas av en lokal ungdom: Drammens egen Mohammed Ahmed fra Fjell.