Roller og ansvar i nærutvalget

Et nærutvalg består både av innbyggere og politikere. I tillegg følges hvert nærutvalg opp av en lokalkoordinator, ansatt i kommunen. Vi har forskjellige roller med ulike ansvar og oppgaver, men alle er viktige forat nærutvalget skal fungere.

Å være medlem av et nærutvalg gir mange muligheter, men også noen forpliktelser.

Innbyggers rolle og ansvar i nærutvalget

Som innbygger i nærutvalget får du mulighet til å:

• bidra til utvikling av eget nærmiljø
  • synliggjøre lokalt engasjement, utfordringer og muligheter for politikerne i Drammen
  • realisere lokale aktiviteter og tiltak (kommunestyret setter av en årlig sum)
  • bli enda bedre kjent i din kommunedel og hva som rører seg i drammenssamfunnet
  • være med å utvikle nærutvalgsordningen

Som innbygger i nærutvalget forplikter du deg blant annet til å:

• delta på nærutvalgets fire årlige møter
  • gjennomføre årlig innbyggerdialog, og fortelle politikerne om resultatet
  • dele informasjon fra nærutvalget, særlig til den innbyggergruppen du er valgt inn for

Noen nærutvalg har utover dette valgt å etablere arbeidsgrupper som jobber med konkrete saker. Dette er frivillig.

Leders rolle og ansvar i nærutvalget

En av innbyggerne i nærutvalget skal velges som leder. Det skal også velges en vara for leder. Det er innbyggerne i nærutvalget som velger hvem det skal være.

Å lede nærutvalget innebærer å:

• planlegge nærutvalgets fire årlige møter, med støtte fra lokal koordinator
  • lede de fire faste møtene
  • uttale deg på vegne av nærutvalget (for eksempel overfor media)

Politikers rolle og ansvar i nærutvalget

Som politiker i et nærutvalg får du mulighet til å:

• bli godt kjent i kommunedelen
  • holde deg oppdatert på hva lokalmiljøet er særlig opptatt av
  • være med å utvikle nærutvalgsordningen

Å være politiker i nærutvalget innebærer blant annet å:

• delta på nærutvalgets fire årlige møter
  • dele ulike sider og dilemmaer i saker nærutvalget er opptatt av (politisk perspektiv)
  • dele relevant informasjon fra nærutvalget med andre folkevalgte eller på politiske møter
  • invitere folkevalgte fra hovedutvalg til nærutvalgene i forbindelse med konkrete saker, etter ønske fra nærutvalget

Som politiker har du ikke stemmerett i nærutvalgene.

Lokal koordinator sin rolle og ansvar i nærutvalget

Drammen kommune har tre lokale koordinatorer (2,5 årsverk) som bistår kommunens 10 nærutvalg.

Lokal koordinator sin rolle er blant annet å:

• være bindeledd mellom nærutvalget og administrasjonen
  • delta på nærutvalgets fire årlige møter, samt bistå leder med forberedelser og skrive referat
  • gi råd, veilede og videreformidle samer som ikke tilhører nærutvalgene til andre
  • påse at reglementet følges
  • I tillegg bistår lokale koordinator nærutvalget med en del konkrete oppgaver som kan leses mer om i nærutvalgets reglement punkt 4.7- 4.14.

Administrasjonen sin rolle og ansvar i nærutvalget

Administrasjonen sin rolle er å:

• involvere nærutvalget i sakene de har prioritert
  • informere nærutvalgene/innbyggere om plansaker/andre saker/prosesser som angår kommunedelen tidlig, slik at innbyggere kan engasjere seg, levere høringsinnspill o.l.
  • bidra når nærutvalgene inviterer administrasjonen til å utdype temaer lokalmiljøet er opptatt av, få informasjon om i hvilke prosesser saker hører hjemme o.l.