Denne årsplanen er godkjent i SU juni 2023
«Barnet som aktør»
I Åsen barnehage er barna aktørene! De regisserer sine egne aktiviteter og prosjekter. Personalet skal invitere og tilrettelegge for at barna gis muligheter til skapende prosesser gjennom inspirasjon i rom og materialer. Personalet sin rolle er å være tilgjengelig, støttende og inntunet til barns uttrykksformer. Vi jobber med pedagogisk dokumentasjon som arbeidsmetodikk og er inspirert av Reggio-Emilia sin filosofi. Dette er en arbeidsmåte der den overordnede pedagogiske tanken er å la barnas ideer, interesser, tanker og nysgjerrighet vise vei for læring.
Det er viktig å holde barnets spørsmål, hypoteser og teorier levende, samtidig som man studerer måten barnet leter etter svar og skaper mening i verden på. Dokumentasjon bidrar til å synliggjøre arbeidet til barna og den pedagogiske praksisen. Vi ønsker å gi foreldrene et innblikk i barnas hverdag gjennom samtaler ved levering/henting, oppdateringer i Vigilo i form av meldinger og nyhetsbrev med tekst og bilder. Åsen barnehage har også sin egen facebook-side hvor det blir lagt ut en del bildedokumentasjon av vårt pedagogiske arbeid.
Barna er med på å medvirke sin egen hverdag, gi uttrykk for egne meninger og behov. De skal bli sett, hørt og tatt på alvor. Barna skal få like muligheter uavhengig av kjønn, kultur, funksjonsevne og språk. Vi deler barna så ofte som mulig i små grupper, hvor det er lettere for alle å bli sett og hørt. Vi veksler mellom spontane og planlagte aktiviteter som oppstår ved barnas innspill. Aktive, deltakende voksne er oppmerksomme på barnas behov og ønsker, og tar barnas innspill på alvor. Barna lærer gjennom opplevelser og erfaringer med hverandre og med oss voksne i barnehagen.
Barnehagen skal sørge for at omsorg preger alle situasjoner i barnehverdagen. Hvert barn er seg - ingen er like. Barnet skal utvikle tillit til seg selv og andre, skape gode relasjoner, og gradvis ta større ansvar for seg selv og fellesskapet. Det skal oppleve, trygghet, trivsel og tilhørighet.
Leken har en sentral plass i barnehagen og anerkjennes. I Åsen barnehage er leken vår viktigste aktivitet. Barnehagen gir gode vilkår for lek, vennskap, og barnas egen kultur. Leken er en arena for barns utvikling, læring, sosial og språklig samhandling. Vi inspirerer til og gir rom for ulike typer lek inne og ute og har stor fokus på et stimulerende lekemiljø. Vi tilbyr et inkluderende og utviklende miljø der barna får oppleve å være i god lek, vise glede - og får stimulert sin nysgjerrighet og skapertrang. Det utvikles relasjoner, legges grunnlag for fellesskap, vennskap, sosial og personlig utvikling. God lek forebygger utestenging og mobbing og er selve grunnlaget for barnets selvfølelse. Læringssituasjoner oppstår som oftest spontant, hvor den voksne følger opp barnets undring eller spørsmål. Det er barna sine interesser som alltid skal være utgangspunkt for leken, og det er de voksnes oppgave å tilrettelegge for at barna kan få mulighet til å videreutvikle sine interesser.
Vi ønsker at barnehagen skal være en veileder og støtte til å gi barna tro på seg selv, slik at de blir trygge i eget liv. Danning er en prosess som varer hele livet som handler om å utvikle evne til refleksjon rundt egne handlinger, gjerne i forhold til andre mennesker og den verden vi lever i. Barnehagen skal fremme barnets tilhørighet til samfunn, natur og kultur. Vi ønsker at barna skal bygge seg opp til å kunne ta egne valg, reflektere over egne handlinger og væremåter samt bli en selvstendig deltaker i fellesskapet.
Språket er et viktig verktøy for å kunne kommunisere med andre rundt seg. I Åsen barnehage legger vi til rette for gode og varierte aktiviteter som skal stimulere barnas språkutvikling og fremme kommunikasjon.
Alle rammeplanens fagområder kommer til syne hver dag i barnehagen gjennom lek og aktiviteter. Barnehagens årsplan og utviklingsarbeid innenfor pedagogisk dokumentasjon legger føringer og inspirasjon i forhold til hva som skal være i særlig fokus. Det er de ansatte oppgave at vi er innom alle fagområder i løpet av et barnehageår - basert på barnas initiativ og interesser.
Barna skal oppleve progresjon i barnehagens innhold. De skal oppleve et miljø, inne og ute, som stimulerer til læring, utvikling, utforsking og undring, hvor barna opplever mestring og fremgang. For å sikre progresjon, har vi blant annet fokus på dette:
Fremtiden er digital og barnas verden er mer digital enn noensinne tidligere. Derfor er det naturlig å fokusere på digitale verktøy og medieinnhold også i barnehagen. I Åsen barnehage brukes digitale verktøy til å stimulere og forsterke barnas skapertrang og kreative utfoldelse. Vi ønsker ikke at barna skal være passive konsumenter av informasjon og underholdning, men at de skal være PRODUSENTER i møte med digitale verktøy!
Vårt motto er: "FRA KONSUMENT TIL PRODUSENT!"
Å begynne i barnehagen er en stor overgang. De fleste kommer nye inn som ett- eller toåringer, men det er også barn som starter når de er eldre, eller som flytter fra andre barnehager. Uansett handler det om å bli kjent, etablere gode relasjoner til voksne og barn, og å oppnå trygghet, som må ligge i bunn for all videre læring og utvikling i barnehagen. Vi har faste rammer rundt tilvenningen, og et felles utgangspunkt. Likevel er det avgjørende å være fleksibel og tilpasse individuelt; barn er ulike - noen trenger lang tid, mens andre finner seg raskere til rette.
Det året barna fyller tre år begynner de på en av de to store avdelingene. Her er barn fra tre til seks år. Selve tilvenningsperioden starter våren før de bytter avdeling, men arbeidet med å bli kjent pågår hele året. Voksne og barn fra ulike avdelinger møtes daglig på felles uteområde. Vi har også aldersinndelte grupper på tvers av avdelingene, slik blir to- og treåringene bedre kjent allerede før tilvenningsperioden starter. Personalet gjør en individuell vurdering på hvilken avdeling hvert barn skal begynne på, med utgangspunkt i bl.a. vennskap, relasjoner, barnas personlighet og antall ledige plasser.
Den siste store overgangen vi forbereder oss på er overgangen til skolen og skolefritidsordningen. Barnehagen samarbeider med skolen og hjemmet og sørger for at denne blir så trygg og god som mulig. Skolestarterne skal få mulighet til å glede seg til skolestart. Ved å få med seg erfaringer, kunnskap og ferdigheter gjennom alle årene i barnehagen, kan de oppnå motivasjon og nysgjerrighet som legger et godt grunnlag for veien videre på skolen og i livet for øvrig.
Vi har fokus på tidlig innsats, som innebærer et godt samarbeid med foreldre og mulighet for å ta opp aktuelle problemstillinger til veiledning både i ledergruppa internt og med ulike eksterne instanser. Dette for å finne gode løsninger til det beste for barnet.
Tett dialog med foresatte om barnets beste, trivsel og utvikling er nødvendig for at barnets tid i barnehagen skal bli best mulig. Fokuset er på å sikre at alle barn har det trygt og godt hjemme. Den daglige samtalen og dialogen ved levering og henting i barnehagen er svært viktig for et godt samarbeid.
Barnehagen vår benytter oss av de flotte miljøene vi har rundt oss. Vi går turer til Stall Myra, Prestestein, Rørdammen, Golfbanen, Portåsen, Vikhagan, Miletjern, Gapahuk Åsen vest, Korpenåsen, Vassenga, biblioteket, togtur til Drammen (med skolestartere) og Åsen skole med flere.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Noen ganger er det behov for samarbeid med andre instanser for å sørge for en god oppvekst og positiv utvikling.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester:
Våre tiltak for videre samarbeid med andre fagmiljøer:
Barnehagen samarbeider med andre fagmiljøer som Habiliteringssenteret, Drammen sykehus - Vestre viken og barne- og ungdomspsykiatrisk avdeling, ved behov.
Åsen barnehage jobber med pedagogisk dokumentasjon. Dokumentasjonen brukes som en driver i vårt planleggingsarbeid og er alltid dynamisk og i bevegelse. Åsen barnehage har ikke planer og rammer som begrenser barnas mulighet for medvirkning og skapende virksomhet.
Våre møteplasser for å jobbe med pedagogisk dokumentasjon:
Foreldreundersøkelse og medarbeiderundersøkelse benytter vi til gode refleksjonsprosesser. Målet er å skape felles refleksjon om barnehagens praksis blant ansatte. Det er jevn dialog mellom FAU/SU og barnehagens ledergruppe rundt opplevd kvalitet på det pedagogiske tilbudet.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.