Årsplan Strømsø barnehage

Denne årsplanen er godkjent i SU.

Planleggingsdager, feriestengt og aktiviteter gjennom året

  • Planleggingsdagene er barnehagen stengt.
  • Barnehagene i Drammen kommune er sommerstengt i uke 28 og 29, 2024.

Se oversikt

Våre satsninger

Språk, fysisk aktivitet, lek og inkluderende lekemiljøer.

Våre utviklingsmål

  • Alle barn skal få muligheten til å utvikle sine kommunikasjonsferdigheter
  • Alle barn skal få muligheten til å utvikle sosial kompetanse
  • Personalet skal tilby variert fysisk aktivitet inne og ute

Våre utviklingstiltak

  • Godt språkmiljø, språkgrupper og bruk av bøker, sang, rim og regler
  • Jobbe med et inkluderende lekemiljø og samtaler om følelser
  • Vi går på turer i nærmiljøet hver uke og benytter oss av det nærmiljøet tilbyr

Fokusområder

Strektegning av barn på en talestol. Illustrasjon av medvirkning.

Vi legger til rette for medvirkning som er tilpasset barnets modningsnivå og erfaringer, samt barnets individuelle forutsettinger og behov. Personalet skal spørre barn om trivsel i barnehagen og vise hensyn til det barnet forteller. De yngste barna skal observeres på deres uttrykk gjennom kroppsspråk og mimikk.

Eksempler på arenaer der barn har stor medvirkning kan være turmål, aktiv deltakelse i dagsrytme og planlegging av innholdet i dagen.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen:

  • Personalet observerer barna og tilpasser dagsrytmen ut ifra barnas behov og utvikling
  • Personalet observerer barnas interesser i lek og samspill som grunnlag for videre planer 
  • Personalet gir barna mulighet for aktiv deltakelse i planlegging av innholdet i dagen

I Strømsø barnehage skal personalet ivareta barns behov for omsorg og nærhet, ved at de er nærværende og engasjert i barnas trivsel og utvikling. Vi skal være oppmerksomme og åpne for det unike hos hvert enkelt barn, og gi relevant respons på barnas følelsesuttrykk, omsorgs- og nærhetsbehov. Personalet skal oppmuntre barna til å vise omsorg og hjelpe hverandre. Vi skal handle omsorgsfullt og vise nærhet, lydhørhet og innlevelse i møte med barnet i alle situasjoner gjennom hele dagen. For å få til dette arbeidet jobber vi med små grupper, utvikling av sosial kompetanse og kjennskap til egne følelser. Hvordan sette ord på hva man føler. Det er avgjørende med et nært foreldresamarbeid i dette arbeidet. 

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen 

  • Tilstedeværende og autoritative voksne
  • Personalet har kompetanse om kapittel 8 i barnehageloven – «mobbeloven»
  • Personalet legger til rette for smågrupper
  • Personalet legger til rette for et godt foreldresamarbeid
Strektegning av to barn som bygger tårn med klosser. Illustrasjon av lek og læring.

Leken er vår viktigste aktivitet! 

Det er i leken barna lærer og utvikler seg mest.

Personalet skal alltid observere og være tilgjengelig for barna i leken. Personalet er viktige rollemodeller og veileder barna ved å vise dem gode eksempler på verdien av fellesskap og samhandling i lek og lekegrupper. Vi skal gjennom arbeid i små grupper og samtaler arbeide med tilhørighet, vennskap, følelser og verdier. 

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen 

  • Personalet legger tilrette for et trygt og inkluderende lekemiljø som følger barnas progresjon gjennom året
  • Aktive voksne i lek ute og inne
  • Personalet jobber for at alle barn skal ha noen å leke med
Stektegning av tre barn som er ute på tur. Illustrasjon av danning, vennskap og fellesskap.

Danning skjer hele tiden. Når barna deltar i fellesskapet i barnehagen lærer de noe om seg selv og andre. Vi bidrar til barnas innsikt når vi skaper arenaer der barna gjør noe sammen, lek og andre aktiviteter. Noen ganger er det personalet som leder barna, noen ganger er barna i fri lek og aktiviteter som de velger selv, og noen ganger bare er man sammen. Barnets personlighet påvirkes og dannes i alle arenaer.

Vi bidrar til selvhevdelse og til at barna skal lære å ta hensyn til andre. Ved å oppmuntre barna til å si sin mening, vil barna se at deres stemme teller. Samtidig skal barna gjøres oppmerksomme på andres meninger, følelser og reaksjoner og at de må vise hensyn og tilpasse egne handlinger i forhold til andre.

Strømsø barnehage vil gi barna grunnlag som skaper mennesker med selvtillit og tro på seg selv. For oss er det viktig at barna tør å ta utfordringer, selv om de ikke alltid mestrer omgivelsene fullt ut. Vi bidrar til dette ved å se hvert enkelt barn, anerkjenne og bekrefte følelser og gi tilpasset oppmuntring og støtte.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen 

  • Personalet støtte barns identitet, selvfølelse og troen på egne evner
  • Personalet legge til rette for smågrupper
  • Personalet jobbe for at alle er inkludert og opplever vennskap
Strektegning av barn som snakker sammen og viser et ark med en bokstaven A. Illustrasjon av kommunikasjon og språk.

Språklig kompetanse er viktig for å uttrykke egne tanker og følelser, og har betydning for aktiv deltakelse i et sosialt fellesskap og for identitetsdannelsen. Vi ønsker å gi hvert enkelt barn best mulig språkutvikling.

Strømsø barnehage har et bredt mangfold og det er mange barn som lærer to eller flere språk. Derfor er det mange barn som bruker litt lenger tid i språkutviklingen. De ansatte forbereder gode samlingsstunder og lesestunder som er tilpasset alle barnas utvikling. 

Personalet er bevist sin rolle som språklig forbilde og hvordan de kommuniserer med barna gjennom hele dagen. De tilpasser sin kommunikasjon etter barnets språkkompetanse, spesielt med tanke på de flerspråklige barna. De skal snakke tydelig og med korte setninger.

Vi legger til rette for opplevelser og førstehåndserfaringer som viktig tiltak for alle barns utvikling. Felles referanser gir mulighet for samtaler, felles forståelse, inkluderende lek og vennskap. Lek og vennskap har stor betydning for språkutviklingen. Dette legges det til rette for i små grupper og gjennom dagen.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen:

  • Personalet legger til rette for et aktivt språkmiljø med hjelp av ASK (eks: bildestøtte og tegn)
  • Språkgrupper
  • Personalet fungerer som aktive språkmodeller gjennom hele barnehagedagen

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen 

  • Alle barn får utvikle sin kompetanse og ferdigheter innenfor fagområdene
  • Barnehagens årshjul 
  • Barnehagen har en faglig oppdatert personalgruppe som følger barnehagens årshjul
Strektegning av en trapp med et barn og en voksen og et målflagg på toppen av trappa. Illustrasjon av progresjon.

Barna skal få utfolde skaperglede, undring og utforskertrang. De skal lære å ta vare på seg selv, hverandre og naturen. Barna skal utvikle grunnleggende kunnskaper og ferdigheter. De skal ha rett til medvirkning tilpasset alder og forutsettinger.

Fagområdene er sammenvevd i hverandre og i all aktivitet som foregår i barnehagen.

Noen ganger fremhever vi spesielle fagområder, men under arbeidet med f.eks. antall, rom og form eller musikk, kan det være like mye læring av f.eks. sosial kompetanse. Vi arbeider med hvert fagområde tilpasset barnas utviklingstrinn og modning, og er innom hvert område på forskjellig måter i løpet av året, slik at barnet får varierte erfaringer. Vi har som mål at alle barn skal få mulighet til god utvikling. Vi tenker oss progresjon som en trapp uten klare skiller mellom trinnene, for å møte barnas ulike forutsettinger, modning, interesser og behov. 

I førskolegruppa tilbyr vi skoleforberedende aktiviteter og har fokus på de ferdighetene barna trenger før skolestart: selvstendighet, sosial kompetanse og språkferdigheter. 

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen 

  • Personalet legger til rette for tilpassede utfordringer
  • Personalet tilbyr et godt og variert tilbud som gir ulike erfaringer
  • Førskolegrupper (5 åringene)
Strektegning som strekfigur som bruker nettbrett for å utforske. Illustrasjon av digital praksis i barnehagen.

I barnehagen benytter vi digitale verktøy som iPad, projektor, telefoner og høyttalere til noen av våre pedagogisk aktiviteter. Personalet legger til rette for at barna skal få utforske, være kreative og skapende gjennom digitale uttrykksformer.  Vi legger til rette for at barna skal utvikle en førforståelse av personvern og nettvett, og på sikt bidra til digital dømmekraft.

Våre tiltak for å nå målene i rammeplanen 

  • Personalet legger til rette for utvikling av barns begynnende etiske dømmekraft.
  • Personalet ser muligheten for digitale verktøy knyttet til de temaene vi arbeider med gjennom året, tilpasset barnas alders- og modningsnivå.
Strektegning av et barn som går over en bro med med voksne på hver side. Illustrasjon av overganger.

I Strømsø barnehage ønsker vi at store og små skal føle trygghet og trivsel. Alle nye familier får tilbud om besøksdager sammen med barnet før oppstart. Ved hovedopptaket er det et eget foreldremøte for nye barn i juni med informasjon om barnehagen, innhold og rutiner. For de som begynner hos oss i løpet av året er det også mulig med et besøk før oppstart, og all informasjon vil da bli gitt fra den enkelte avdeling. Det er også mulig å få samtale med styrer om det er ønskelig. Normalt sett har barna 5 dager med tilvenning før foreldre kan la barnet ha full dag i barnehagen. Det er ikke alle barn som er trygge nok etter så kort tid, og da er det viktig med god dialog med de ansatte om hva de tenker er klokt for det enkelte barn. 

Alle foreldre/foresatte får tilbud om oppstartsamtale slik at vi kan bli bedre kjent. Vi benytter tolk der det er nødvendig.

Våre rutiner for en trygg og god start i barnehagen:  

  • Barnehagen tilbyr besøksdag for barn og foresatte før oppstart
  • Foreldremøte for nye i mai
  • Foreldrefokusert tilvenning de 5 første dagene (og/ eller videre etter behov). 

Når barnet skal gå fra liten avdeling til stor avdeling, starter barnehagen opp med tilvenning allerede i mai. Barna går på besøk sammen med kjente venner fra egen avdeling opp til ny avdeling, hvor de får være sammen med en voksen de vil møte til høsten. Barna leker og spiser lunsj på ny avdeling før de går tilbake til vennene sine i liten avdeling. Pedagogene overfører informasjon om barna seg imellom, og det gis tilbud om en oppstartsamtale for foreldre/foresatte med ny pedagog.

Våre rutiner for trygge og gode overganger innad i barnehagen:  

  • Barnehagen organiserer besøk til ny avdeling og nytt personale
  • Overganssamtale mellom pedagogene
  • Barnehagen tilbyr oppstartsamtale for foreldre/foresatt

Slik samarbeider vi for at barna får en trygg og god overgang til skolen:  

  • En av pedagogene på avdelingen inviterer til sluttsamtale med foreldre/foresatte om informasjon som skal sendes skolen
  • Så langt bygger vi på dagens rutiner som er samtale med den aktuell skole for å sikre en god overgang for alle barn
  • Besøk på nærskolen
  • Barnehagen bruker kommunens overgangsskjema til samtale med foresatte i barnehagen før overgang til skolen. 

Slik jobber vi for at alle får et inkluderende og likeverdig tilbud; Strømsø barnehage har et tett og godt samarbeid med flere forebyggende tjenester. Vi ønsker det beste for våre barn, og er det noe vi lurer på snakker vi alltid med foreldrene først. PPT kommer på banen når det er nødvendig for at barnehagen skal kunne gi enkeltbarn et tilbud ut over det allmennpedagogiske. Det vil si når vi ser barnet vil ha nytte av litt mer og tettere oppfølging i hverdagen av en voksen ut over det vi gir alle barn.

Slik jobber vi med tilrettelegging:

  • Personalet er tett på så langt det er mulig
  • Små lekegrupper
  • Gode overganger mellom aktivitetene

Slik jobber vi for å få til et godt samarbeid mellom hjem og barnehage:

  • Foreldresamtaler, FAU med ansvar for barnehagens sosiale innslag, SU og foreldrerådet (alle foreldre), foreldremøter med informasjon felles og avdelingsvis
  • Informasjon månedlig fra avdelingene og avdelingsleder/styrer
  • En åpen dør og dialog

Samarbeid med lokalmiljøet

Barnehagen deltar i prosjektet «Strømsø 2023» i tilknytning Knutepunkt Strømsø, der barnehagen har et tett samarbeid med familieteam, helsestasjon, PPT, levekårsteam, kultur og barnevern. Barnehagen ligger også tett ved Strømsø sykehjem, hvor vi deltar på julegranstenning, går Luciatog og synger før 17. mai.

Vi ønsker å skape et inkluderende miljø der barnehagen er en aktiv aktør i lokalsamfunnet. Vi samarbeider med Kirkens Bymisjon der vi blant annet låner utstyr til ulike aktiviteter. 

Barnehagene samarbeider med et sett forebyggende tjenester (for eksempel PPT, barnevernet, familieteam og helsestasjonen) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester. 

Vi samarbeider med mange ulike fagmiljøer som; USN, UDIR, PPT, barnevern, NAV, språktjenesten, helsestasjoner, skoler, andre barnehager, Knutepunkt Strømsø, Tannhelsetjenesten, Kirkens Bymisjon, familieteamet m.fl.

Strømsø barnehage inngår i en partnerskapsavtale med USN. Barnehagen tilstreber et godt og forsvarlig faglig miljø som setter oss i stand til å fange opp barn som har behov for tiltak på et tidlig stadium (tidlig inn). Strømsø barnehage inngår i nye Drammensbarnehagenes nettverk.

  • USN - som lærebedrift til praksis
  • Kompetanseheving for barnehagens pedagoger
  • Tverrfaglig samarbeid

Slik jobber vi med planlegging:

  • Morgenmøte hver dag
  • Avdelingsmøte 
  • Pedagogiske ledermøter 
  • Personalmøter
  • Planleggingsdager

Slik jobber vi med vurdering:

  • Pedagogiske ledermøter
  • Månedsplaner med fast evaluering
  • Personalmøter for å sikre god medvirkning og evaluering

Slik jobber vi med dokumentasjon:

  • Pedagogene skriver månedsplaner - fra hver avdeling, tilpasset barnas alder 
  • Personalet deler tekst og bilder i Vigilo 
  • Informasjon fra avdelingsleder/styrer

Drammensbarnehagen

Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.

Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.

Vår visjon: 

Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre

Våre verdier:

  • Leken er vår viktigste aktivitet
  • Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis
  • Et inkluderende felleskap ligger til grunn for alt vi gjør
  • Et positivt menneskesyn ligger til grunn i alle relasjoner