Denne årsplanen er godkjent i SU 26.06.2024
Overskriften vår dette året er: LEKELYST
Øksnes og Sundsdal, i boken sin Lekelyst i barnehagen, sier noe om profesjonell trygghet og den lekende voksenrollen. "Det handler om en trygghet som har grunnlag i en forståelse av leken som noe som har egenverdi for barn, og som handler om glede, fornøyelse og lekelyst", og hvor de videre henviser til Kristny(2016) som sier: " Jeg skulle ønske dagens barn lekte mer enn de gjør, for den som leker som liten, får en rikdom inni seg som kan kan øse av hele livet"(Øksnes og Sundsdal, 2018, s 115).
Gjennom hele året har vi fokus på barnas lekemiljø og får kompetanseheving i samarbeid med STYD, med målsetting om å være en psykisk helsefremmende barnehage for alle barn.
Verdien: Leken er vår viktigste aktivitet.
Lek for livet! Ordene synliggjør vårt fokus på den livsviktige leken,livsmestring og psykisk helse i barnehagen.
Å leke er noe av det mest meningsfulle barn kan gjøre, og leken er en viktig arena for barns mestring og tilhørighet til fellesskapet (Lund & Helgeland, 2020., s. 138. Mobbing i barnehage og skole – nye perspektiver). Å høre til og å oppleve seg selv som betydningsfull i fellesskapet er et grunnleggende behov som påvirker trivsel, fysisk og psykisk helse, utvikling og barns livsmestring (Lund & Helgeland, 2020, s. 61 og 131-132. Mobbing i barnehage og skole – nye perspektiver). Derfor satser vi på lek, og jobber forebyggende mot utenforskap.
Vi vektlegger tilstedeværelse og den varme og grensesettende autoritative voksenrollen, og utvikler barnas lekemiljø for å skape en trygg ramme for leken.
Rammeplanen for barnehager 2017, s. 20. sier dette om lek. «Leken skal ha en sentral plass i barnehagen, og lekens egenverdi skal anerkjennes. Barnehagen skal gi gode vilkår for lek, vennskap og barnas egen kultur. Leken skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Barnehagen skal inspirere til og gi rom for ulike typer lek både ute og inne. Barnehagen skal bidra til at alle barn kan oppleve glede, humor, spenning og engasjement gjennom lek - alene og sammen med andre».
Verdien: Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis
Vi er opptatt av at alle barn i barnehagen vår skal oppleve innflytelse på egen hverdag ved at vi bruker tid på å bli kjent med det spesielle og personlige,- hvert enkelte barn. Vi lytter, observerer og responderer på barna sine kroppslige og verbale uttrykk, og støtter og hjelper hver enkelt til å få være med å påvirke både i leken og i hverdagen. For oss er det viktig at alle har rett til å uttrykke seg og bli hørt.
Verdien: Et positivt menneskesyn ligger til grunn i alle relasjoner
Alle barn har rett til å bli møtt på en omsorgsfull måte. Omsorg skal gjennomsyre alt vi gjør, hver dag, i alle situasjoner. Det handler om å vise omtanke og å ta vare på hverandre. Omsorg er grunnlaget for barns trivsel og trygghet, og trygghet er grunnleggende nødvendig for at barn skal ha overskudd til lek, læring og danning. Vi ønsker at barna skal ha en opplevelse av tilhørighet, at det er noen som venter på dem om morgenen og som savner dem når de ikke er til stede.
Verdien: Leken er vår viktigste aktivitet.
Lek for livet, alle barn har rett til å leke. Artikkel 31, Barnekonvensjonen.
Lek er det mest meningsfulle et barn kan gjøre, og i lek styrkes barnets psykiske helse, livsglede, nysgjerrighet, utvikling og læring. Gjennom den spontane leken skal barnet oppleve at det er et betydningsfylt menneske med evner til å påvirke og skape. Barnet skal få erfare sine egne og andres grenser, samt utvikle en forståelse av egen identitet. Barnet skal oppleve voksne som bekrefter det gjennom leken og som kan bistå barnet for videre utfoldelse og mestring.
Det er viktig for barn "å få leke". Det kan handle om at det er tilstrekkelig med tid og rom til å leke fritt, som gir personalet et ansvar for å tilrettelegge for spennende og varierte lekemiljøer, og gi nok tid til leken i hverdagen. "Å få leke" kan også handle om det å få være med å leke, altså å bli valgt og akseptert som lekekamerat og få muligheten til å delta i lekefellesskapet ( Øhman, 2020, INNENFOR OG UTENFOR- barns relasjonsarbeid, voksnes ansvar", s 114-115).
Verdiene: Et inkluderende felleskap ligger til grunn for alt vi gjør.
Veien til vennskap går gjennom leken. Barn som opplever det magiske ved å leke sammen, har gode forutsetninger for å bli venner. Vennskap er frivillig og gjensidig, og kommer nødvendigvis ikke av seg selv. Det er de voksnes ansvar å sørge for at alle får delta i lek og fellesskap, slik at det skapes miljøer hvor vennskap kan dannes.
Danning handler om å utvikle kunnskap, holdninger og verdier i dialog med andre. Det handler om å bli seg selv og om å bli en del av et større fellesskap. Å utvikle god selvfølelse er helt sentralt i dette arbeidet. Barna skal oppleve at de blir tatt på alvor, at deres tanker og følelser blir bekreftet og de skal oppleve mestring. Samtidig er det viktig å vise respekt for andre og akseptere at andre er annerledes enn en selv.
Verdien: Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis.
Å gi tilgang til språket er en av våre viktigste oppgaver – det vi gjør har betydning for hele livet. Lek og hverdagsaktiviteter skal være en arena for barnas utvikling og læring, og for sosial og språklig samhandling. Det er gjennom samtaler med andre at barna hører språket, og det er gjennom å bruke språket aktivt at barna lærer språk. Alle barn kan utvikle sitt eget språk med riktig stimulering, uansett bakgrunn og utgangspunkt.
Språk er viktig for å delta i det sosiale fellesskapet, kommunisere med andre, hevde seg selv og sine egne meninger. Språk skaper trygghet.
Verdien: Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis
Vårt arbeid med fagområdene er en gjennomgående del av hverdagen til barna. Fagområdene kommer til syne i både planlagte aktiviteter, som turer og samlingsstunder, og i hverdagsaktiviteter, som påkledning, måltider og stell. Men først og fremst er de til stede i barnas lek og egenstyrte aktivitet. Alle fagområdene er like viktige.
Verdien: Et positivt menneskesyn ligger til grunn i alle relasjoner.
Progresjon skjer når barnet opplever mestring. Tilstedeværende voksne skaper trygghet, gir respekt og anerkjenner barnets unike uttrykk.
Verdien: Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis.
Digitale verktøy kan være en støtte til lek og læringsprosesser. Personalet må utøve digital dømmekraft for å bidra til at barn kan forstå og lære hvordan man hensiktsmessig bruker digitale medier. For noen barn kan det være vanskelig for eksempel å pusle eller tegne på egenhånd, da er de digitale verktøy en alternativ måte å være deltakende i leken på, til å utforske og til å skape noe selv.
Verdien: Et inkluderende felleskap ligger til grunn for alt vi gjør.
Å begynne i barnehage, eller bytte barnehage, er en stor omveltning i et barns liv. For å sikre en trygg og god tilvenning for det enkelte barn er det viktig med tett og godt samarbeid mellom barnehagen og foreldrene. Det er foreldrene som kjenner barnet best og som er barnets trygge havn. I starten er foreldrene sammen med barnet hele tiden. Deretter overtar personalet gradvis ansvaret for lek, samspill og rutinesituasjoner. Vi gjør avtaler underveis i forhold til når foreldrene kan gå ifra første gangen, og hvor lenge barnet kan være alene den første tiden. Det er også best for barnet om det kan ha litt kortere dager den først tiden etter at tilvenningen er over.
Det å skape gode relasjoner til barnet er de voksnes ansvar, og foreldrene er viktige medvirkere i overgangen til ny avdeling. Vi gir god tid for barnet til å bli kjent og trygg i alle overganger, også innad i barnehagen. Hvert barn møter overgangene på sin egen måte, og trenger sensitive og tilstedeværende voksne som tar i mot barnets signaler og blir nye trygge baser for barnet.
Verdien: Et inkluderende felleskap ligger til grunn for alt vi gjør
Verdien: Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis
Barnet står i sentrum, men barnehagetilbudet skal også være tilpasset, og oppleves trygt og godt for foreldrene. «Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling» jf. Barnehageloven §1. For oss i praksis vil det på individnivå si at vi sammen legger til rette for en best mulig barnehagehverdag for barna. Hente- og leveringssituasjonene og uformelle samtaler er de viktigste arenaene våre. Foreldre har rett til medvirkning og vi skal ha et tett samarbeid. Vi oppfordrer foreldre til å gå i dialog med oss, undre seg sammen med oss og spørre oss dersom det er noe en vil vite mer om. I løpet av barnehageåret gis det tilbud om inntil 2 formelle foreldresamtaler.
Verdien: Et inkluderende felleskap ligger til grunn for alt vi gjør.
Svensedammen barnehage ligger midt i Konneruds knutepunkt med nærhet til mange skoler og institusjoner, og med Konnerudhallen, skiløyper, fotball- og skøytebaner som nærmeste nabo. Barna blir kjent i sitt lokalmiljø gjennom ukentlige turer.
Barnehagene samarbeider med et sett med forebyggende tjenester (for eksempel PPT, barnevernet, helsestasjonen) som alle arbeider til barns beste. En viktig målsetning er å fange opp barn som trenger ekstra støtte, og sette inn riktig tiltak i samarbeid med forebyggende tjenester.
Verdien: Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis.
Verdien: Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis.
Verdien: Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis.
Verdien: Barnets beste ligger alltid til grunn for vår praksis.
Barnehagene i Drammen drives i tråd med Barnehagelov og Rammeplan for barnehager, og bygger på et holdnings- og verdigrunnlag basert på respekt, tillit, fellesskapsfølelse og menneskeverd.
Gjennom kontinuerlig forbedringsarbeid jobber vi for å opprettholde høy kvalitet i arbeidet med barns oppvekst. Barnehagene har et godt og nært samarbeid med Universitetet i Sørøst Norge. Dette samarbeidet gir oss faglig påfyll og faglige utfordringer noe som er sunt for virksomheter i stadig utvikling og endring.
Vi har utarbeidet 4 verdier som er felles for alle Drammensbarnehagene. Disse verdiene setter retning for hvordan vi jobber med kvalitet i våre barnehager. Vi kaller verdiene for våre hjørneflagg, dette rammer inn vår virksomhet. Ut fra verdiene jobber hver barnehage med egne satsingsområder.
Et godt sted å leve der vi heier og tar vare på hverandre