Vakker åpning i Fossekleiva

Plassen utenfor Fossekleiva var godt fylt opp da ordfører Monica Myrvold Berg åpnet årets Kunst rett vest torsdag ettermiddag. Verk fra 110 kunstnere fra syv kommuner kan nå ses fram til 25. september.

monica myrvold berg står med stafettpinne i hånden på scenen ute på fossekleiva.
BILDE: Ordfører Monica Myrvold Berg åpnet Kunst rett vest på Fossekleiva.

- Med Kunst rett vest ønsker vi å styrke og synliggjøre det profesjonelle kunstlivet i regionen. Vi formidler visuell kunst for et bredt publikum, sa Monica Myrvold Berg foran rundt 700 besøkende på Fossekleiva.

- 110 kunstnere fra sju kommuner vest for Oslo deltar i år. Takk for at dere gjør det, og for at dere lar oss andre få lov til å få et innblikk i alt det vakre og tankevekkende dere skaper, fortsatte ordføreren.

Det var en stor glede for ordføreren å åpne fellesutstillingen av Kunst rett vest i stemningsfulle omgivelser på Fossekleiva. Det var taler, prisutdelinger, performance i fossen, musikalske innslag og videoprojeksjon på fasaden på bygget.

Ulike kunstver inn i utstillingslokalene på Fossekleiva
BILDE: Rundt 700 mennesker hadde møtt frem til åpningen av årets Kunst rett vest på Fossekleiva.

Verdt et besøk

Årets fellesutstilling viser en stor bredde i det kunstneriske uttrykket og veldig mange ulike teknikker. Det er installasjoner, skulpturer, videoverk, keramikk, porselen, tekstil, smykker, maleri og grafikk – for å nevne noe.

Av 178 søknader, er det altså 110 kunstnere som er blitt antatt til årets arrangement. Juryen som har gjort utvelgelsen er Anne Siv Falkenberg Pedersen, Kari Anne Helleberg Bahri og Geir Harald Samuelsen.

- Kunst rett vest løfter fram profesjonelle kunstnere i regionen og setter fokus på kunstens kraft i samfunnet.  Årets tema – vann, illustrerer dette, et av de viktigste elementene for vår eksistens. For Drammen kommune er det flott å kunne huse fellesutstillingen på vakre, historiske Fossekleiva i år. Dette er virkelig en utstilling som er verdt et besøk, sa Jorunn Staavi Larsen, kommunalsjef for kultur idrett og frivillighet i Drammen kommune  etter torsdagens åpning.

Hun oppfordrer også publikum til å besøke de deltagende kunstnerne rundt omkring i de syv kommunene vest for Oslo for å bli bedre kjent med dem og deres virke.

Her finner du åpningstider for utstillingen og når kunstnerne har åpne atelierer.

Åpning av Kunst rett vest

Tre damer står ved siden av hverandre i utstillingslokalet kunstverk på kunst rett vest. et smykke i monter to gravide skulpturer i hvitt orfdfører åpner kunst rett vest. Bilde bakfra på scenen fire prisvinnere og en i juryen på scenen.