Helt med i arbeidslivet

Ikke alle klarer å gli rett inn i det ordinære arbeidslivet. Gjennom HELT MED har Zeinab Razaae fått drømmejobben på et hestesportsenter på Andorsrud.

– Vi ønsker jo at alle skal ha et godt liv i Drammen. Det jeg nå har sett og hørt om samarbeidet med HELT MED og Garås Hestesenter er veldig hyggelig og interessant. Dette er jo en vinn-vinn-situasjon, både for dem det angår personlig og for kommunen, sier ordfører Kjell Arne Hermansen. Han besøkte nylig gården sammen med representanter fra HELT MED.

Ordføreren håper både næringslivet i Drammen og virksomheter i kommunen får øynene opp for HELT MED og sørger for at Drammen blir en enda mer inkluderende kommune.

Like muligheter

HELT MED er en stiftelse som bidrar til mangfold og inkludering i arbeidslivet. HELT MED bidrar til at mennesker med utviklingshemming, utviklingsforstyrrelser og lærevansker blir rekruttert inn i tilrettelagte jobber og får tilstrekkelig oppfølging og opplæring.

Visjonen til HELT MED er at personer som trenger litt ekstra hjelp og tilrettelegging skal

• få samme muligheter som andre til å velge blant jobber de er interesserte i
  • oppleve at de gjennom deltakelse i arbeidslivet er inkludert og deltakende i samfunnet, på lik linje med andre
  • oppleve at de er til nytte for andre

Drammen kommune har allerede inngått et samarbeid med HELT MED, men målet nå er å etablere arbeidsplasser ute i virksomhetene i kommunen.

– Vi ønsker et mangfold på arbeidsplassene og gi plass til alle i kommunene. Det er et samfunnsansvar vi som kommune må ta, sier Marte Vaage Nilsen (toppbildet), fagrådgiver i tjenester til mennesker med nedsatt funksjonsevne.

En mann, en jente og en dame står ute i solen og ler.
BLIR GLAD: Ordfører Kjell Arne Hermansen blir berørt og glad av å høre om Zeinad Razaaes jobbhistorie på Garås hestesenter. Marie Therese Haukeland (t.v) er eier og driver av gården.

Vil inkludere

– Det er drømmen vår å kunne bruke gården til dette. Vi skal være en gård som skal være og vise et inkluderende samfunn, sier Marie Therese Haukeland.

Sammen med ektemannen Espen Haukeland, eier og driver hun Garås Hestesenter på Andorsrud på Skoger. For to år siden kom ekteparet og deres tre barn flyttende fra Bergen til Drammen.

Men i tillegg til å drive et satsende senter for sprangryttere, har de åpnet armene og portene for å ta imot mennesker som trenger litt ekstra oppfølging og tilrettelegging for å kunne være i jobb. Det er mennesker som av ulike årsaker ikke har mestret det ordinære arbeidslivet. Samarbeidet med HELT MED har gjort drømmen til virkelighet – både for gårdeierne og for flere arbeidstakere.

– Støtteapparatet gjennom HELT MED er så bra. Det er det viktig å fortelle næringslivet. I tillegg må du være glad i mennesker, smiler Marie Therese Haukeland, som har to HELT MED-ansatte på sin gård.

Oppfølgingen

Så langt har 287 personer fått fast jobb gjennom HELT MED rundt om i Norge, både i det private næringslivet og det offentlige.

– Suksessfaktoren ligger i oppfølgingen, mener Marianne Kreutz som er nestleder, jobbspesialist og koordinator i HELT MED.

Da Lise og Zeinad Razaae startet å jobbe på gården på Andorsrud hadde de jobbspesialist Line Bornø Nilssen med seg de første ukene. Borno Nilssen er den som følger opp de som blir ansatt gjennom HELT MED og er den arbeidsgiver kan kontakte dersom det er noe. Og oppfølgingen er til stede så lenge noen er ansatt gjennom HELT MED.

Vi er ikke pedagoger eller eksperter på tilrettelegging på arbeidsplassen. Men er det noe vi lurer på eller noe som er litt vanskelig, så kan vi bare ringe Line.

Marie Therese Haukeland

Hun opplever det som en enorm trygghet og viktig faktor for at modellen fungerer. Haukeland håper flere i næringslivet benytter sjansen og åpner opp for å ta imot mennesker som trenger litt ekstra oppfølging i arbeidslivet.

– Det de har fått til her er unikt, og det berører meg å møte mennesker som har fått drømmejobben. Man må jo bare heie på HELT MED og fremsnakke det for næringslivet, sier ordfører Hermansen.

En jente og to damer foran en hest
FIN TRIO: jobbspesialist Line Bornø Nilssen, Zeinad Razaae og Marianne Kreutz som er nestleder i HELT MED.

Hest er best – ingen protest

Både Zeinab og Lise elsker jobben sin. Det gir hverdagen mening. Det gjør dem glade. De har tilrettelagte oppgaver, arbeidsmengde og arbeidstid.

– Alt her er gøy, og jeg liker alt like godt. Jeg har alltid drømt om å jobbe med hest, sier Zeinab Razaae, som har jobbet på gården siden nyttår.

Hun smiler mens hun ser utover gården. Hun kan ikke forstå at noen ikke kan elske hester.

– De er jo bare snille og kule og så fine, sier hun og forteller om noen av arbeidsoppgavene på gården. Hun gir hestene mat, steller dem, tar på dekken og tar dem med ut fra stallen.

Lise er fullstendig enig med Zeinab. Å jobbe på Garås er herlig.

Hun har ikke lyst til å ha med hele navnet sitt eller bli tatt bilde av, men hun forteller gledelig om sin opplevelse og erfaring med HELT MED og Garås hestesenter.

Lises jobbreise med HELT MED startet for omtrent ett år siden. Siden da har livet endret seg totalt. Nå har hun noe fast å gå til hver dag – og til en jobb som hun elsker.

– Jeg trives veldig godt. Det er så fint å være her. Det har gitt meg en økt livskvalitet, smiler Lise og fortsetter:

– Det er jo min første faste jobb, så jeg er veldig fornøyd.

Fem damer og tre menn som står på rad og rekke på en hestegård
ALLE SKAL MED: Line Bornø Nilssen, Marte Vaage Nilsen, Marianne Kreutz, Zeinad Razaae , Kjell Arne Hermansen, Espen Haukeland, Marie Therese Haukeland og Espen Sørvig, kommunalsjef tjenester til mennesker med nedsatt funksjonsevne.