Åssiden fotballhall offisielt åpnet

Det ble ikke snorklipping og unger i full aktivitet, da Åssiden fotballhall ble offisielt åpnet av ordfører Monica Myrvold Berg onsdag. Når tida er inne for avspark, og hallen yrer av fotballglede, kommer ordføreren tilbake.

– Det er en stor glede for meg å åpne Åssiden fotballhall. Hallen er plassert i hjertet av Åssiden idrettspark, som også har kunstgressbane og to gressbaner, sier ordfører Monica Myrvold Berg, som sammen med daglig leder Gjermund Riise Brekke og prosjektleder Bjørn Tollef Swang i Drammen Eiendom KF tar hallen i nærmere øyesyn.

Treningsarena

– Fotballhallen vil gi et stort løft for alle dem som ønsker å trene fotball hele året. Her kan barn og unge spille og trene i perfekte forhold uansett vær og føre utendørs. Her er det sommer i 20 minusgrader, sier ordfører Myrvold Berg med et smil.

Hallen vil fungere som en treningsarena for toppidretten når seriespillet har pause, og vil gi et kvalitativt bedre tilbud til toppidrettslinjene ved de videregående skolene.

Bjørn Tollef Swang, Gjermund Riise Brekke og Monica Myrvold Berg på gressmatta
BILDE: Prosjektleder Bjørn Tollef Swang og daglig leder i Drammen Eiendom, Gjermund Riise Brekke er sammen med ordfører Monica Myrvold Berg i den lyse fotballhallen. Alle foto: Birgitte Simensen Berg

– Som en arena for lokale og regionale cuper og arrangementer vil hallen være en viktig arena for breddeidrettens mulighet til å utvikle arrangementer og dermed øke sine inntekter. Med plassering sentralt på Åssiden vil hallen også fungere som en aktivitetshall for skolene i området, mener Monica Myrvold Berg.

Framtidsrettet beliggenhet

– Jeg har også lyst til å nevne noe annet som gjør denne hallen enda viktigere og mer fremtidsrettet, sier ordføreren og legger til:

– I fjor ville den vært i utkanten av Drammen, nå er den plassert midt i et sammenhengende boligområde med mange unge på begge sider av den gamle kommunegrensa. Dette er altså et tilbud som vil nå mange flere og har en mye større betydning i dag og i årene som kommer enn den ville hatt for bare noen måneder siden.

Vi vet ikke i dag når det igjen blir yrende liv og full aktivitet i denne hallen. Men den dagen kommer, om forhåpentligvis ikke altfor lenge. Og da kommer jeg tilbake, lover byens ordfører, Monica Myrvold Berg, og erklærer onsdag 18. november fotballhallen for offisielt åpnet.

Åssiden fotballhalls gressmatte besiktiges av ordfører Monica og daglig leder Gjermund
BILDE: Kunstgresset fra Gamle Gress har nå fått nytt innendørsliv i Åssiden fotballhall. Gressmatta har ingen lukt, er litt glatt og har mye friksjon. Både ordfører Monica Myrvold Berg og daglig leder i Drammen Eiendom KF, Gjermund Riise Brekke, er fornøyde med banedekket.

Fem uker foran skjema

– Vi ønsker å takke PEAB for en fremragende jobb med hallen. De har levert på kvalitet, pris og tid, fem uker før tidsplanen, roser daglig leder i Drammen Eiendom KF, Gjermund Riise Brekke.

Han trekker også fram innsatsen til egne ansatte i Drammen Eiendom.

– TPE (termoplastisk materiale) som er brukt i kunstgressmatte gir gode spilleegenskaper. Materialet er av god kvalitet og anbefalt av Norges Fotballforbund. Dekket er tidligere brukt på Strømsgodsets hjemmebane, Gamle Gress, sier Swang, som sammen med ordfører Monica Myrvold Berg og Gjermund Riise Brekke, gleder seg over en hall med store vindusflater, lyst treverk og god akustikk.

Per i dag, på grunn av koronarestriksjoner, er det usikkert når de første fotballspillerne kan sette ballen i spill i den flotte Åssiden fotballhall. Når den tid kommer, blir det garantert målrettede pasninger og suverene skåringer til ivrige heiarop på sidelinja.

Bli med på en rundtur i fotballhallen.

Åssiden fotballhalls herregarderobe. Vann i springen konstaterer ordfører Monica Myrvold Berg sammen med Gjermund Riise Brekke
BILDE: Det er nok første og siste gang ordfører Monica Myrvold Berg er i fotballhallens herregarderobe. Alt fungerer, også vanntrykket, konstaterer både hun og Gjermund Riise Brekke i Drammen Eiendom.

Les mer om Åssiden fotballhall med lenker til informasjonsskriv om treningstider og søknadsskjema om leie av hallen.

Fakta om Åssiden fotballhall:

• Hallen er 4 800 kvadratmeter med spilleflate 48 x 60 meter, garderobeanlegg, lager, teknisk rom og en uinnredet annen etasje på 240 kvadratmeter
  • Det kan søkes om både hele hallen og/eller en av banehalvdelene (bane A eller B)
  • Kunstgressbane med TPE, gummiprodukt med minst miljøfarlige stoffer, fremstilt spesielt for bruk i kunstgress. Dempematte er lagt under gresset
  • Hallen ligger på samme område som Åssiden idrettspark
  • Universell utforming med automatiske døråpnere, blindeskrift og terskelfri adkomst
  • Byggestart 15. mars 2020 og ferdigstilles 18. november 2020
  • Investeringsramme for prosjektet 86 millioner kroner inkludert merverdiavgift