Rekordmange elever med i teknologi-turnering

Rundt 1500 elever fra 27 ulike skoler i kommunen er med i årets Lego League-konkurranse. På Stenseth skole er elevene godt i gang med å programmere roboter.

–Hvor er det den skal starte? Lenger fram.

– Den krasjer. Nei, nei, nei. Det er altfor langt.

Elevene i 7. klasse på Stenseth skole setter roboten tilbake i startposisjon igjen og igjen. På et fargerikt bord, nesten som et stort brettspill, står ulike figurer bygget av lego.

En robot, som elevene selv styrer via en PC, beveger seg rolig bortover og dytter på legofigurene. Figurene gjør så ulike bestemte bevegelser. Elevene har selv programmert hva roboten skal gjøre, i forbindelse med årets First Lego League.

Et stort bord i et klasserom som er fargerikt og med mange ulike figurer bygget i lego.
TURNERING: Dette bordet med roboter og legofigurer er det mange elever i drammensskolen som jobber med om dagen. Under turneringen skal elevene få roboten til å utføre ulike oppgaver som gir poeng.

Rekordmange elever er med

Lego League er et teknologi-prosjekt i skolene, som også strekker seg internasjonalt.

– Målet med den årlige turneringen er å inspirere barn og unge mellom 10 og 16 år til å bli morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere, sier Stig Aleksander Halvorsen, en av prosjektlederne for First Lego League i kommunen.

Det er 11. gang kommunens skoler er med i teknologi-prosjektet. I år er det 30 lag som deltar, fordelt på 27 skoler i kommunen.

– Det er en rekordstor turnering. Det er veldig gledelig at det er sju nye skoler med i år, og at det er en større bredde av skoler i hele kommunen, sier Halvorsen.

Målet er å inspirere barn og unge til å bli morgendagens ingeniører, forskere og problemløsere.

Stig Aleksander Halvorsen

Gøy, men utfordrende

I 7. klasse på Stenseth skole er det stort engasjement for å klare de ulike oppgavene med roboten. Elevene Gowri Vengayil, Martin Hval, Arad Abbaskhan, Amina Sido og Thea Isabel Trøan Holm er alle enige om at det er gøy å drive med prosjektet, som blant annet innebærer programmering. Samtidig er det vanskelig å få alt til å stemme når roboten skal bevege seg riktig bortover bordet.

– Da må vi prøve på nytt. Vi forventer ikke at det skal gå på første forsøk, sier Arad.

Lærer Monica Pereira Hobæk bekrefter at mye av prosjektet handler om prøving og feiling.

– De lærer mye om samarbeid og det å sette grenser for seg selv og andre, når de jobber så tett sammen. Det dukker opp mange utfordringer som de må lære seg å løse sammen.

Som lærer i dette prosjektet handler det om å veilede og motivere elevene. Monica forteller at hun gir elevene ansvar og at de selv står for det meste av læringen.

– Jeg må stole på at de gjør det de skal. Det har vært veldig gøy å følge med på dem.

Fire elever rundt et fargerikt bord med legofigurer. En gutt i venstre hjørne og tre jenter som følger med på en robot på bordet i et klasserom.
GØY: Elevene i 7. klasse på Stenseth skole synes det er gøy å lære om programmering og få roboten til å bevege seg som de vil.

Læring i mange fag

Lego League er lek og moro med teknologi, men det er også læring som er forankret i læreplanen. Det er læring blant annet innenfor fagene matematikk, samfunnsfag og norsk.

For i tillegg til å bygge lego og programmere, har prosjektet et overordnet tema med flere oppgaver. Blant annet skal elevene komme med ideer rundt årets problemstilling «hvordan benytte teknologi til å forbedre formidlingen av kunst og kultur for å engasjere andre, og oppmuntre flere til å delta i aktiviteter elevene liker å gjøre».

Ikke minst skal alle elevene delta på en felles turnering på Marienlyst skole. Der skal de presentere hvordan de har jobbet med prosjektet og konkurrere med roboter.

En jente trykker på en pc som står på et fargerikt bord. På skjermen er det programmeringsblokker og på bordet er det legofigurer.
PROGRAMMERING: Elevene bruker et blokkbasert programmeringsprogram for å styre robotene. Kodene ligger allerede ferdig i blokkene, og elevenes jobb er å sette det i riktig rekkefølge, nesten som å bygge lego.

Turneringen på Marienlyst

Den 11. november samles alle elevene som er med på tvers av skolene til felles turnering. Der er også foreldre, besteforeldre og andre invitert for å se hva barna har jobbet med.

I hovedtrekk er det dette som foregår

• kommunedirektør Trude Andresen åpner dagen
  • rundt 1800 elever, lærere og publikummere er innom turneringen
  • rundt 120 robotkamper skal gjennomføres