Drammen kommune donerer smittevernutstyr til Ukraina

Etter to år med pandemi har kommunen opparbeidet seg et stort lager med smittevernutstyr. Nå som behovet for slikt utstyr er blitt mindre, skal utstyret vi har til overs doneres til Ukraina.

En truck laster paller med smittevernutstyr på en lastebil.
BILDE: Flere paller med smittevernutstyr skal sendes til Ukraina.

Fremdeles god beredskap

Selv om kommunen nå gir fra seg flere paller med smittevernutstyr betyr det ikke at vi er dårligere rusta om det skulle komme en ny pandemi eller om behovet for slikt utstyr plutselig blir større.

- Det er anbefalt å ha utstyr på lager til å kunne holde seks måneder, og det har vi – kanskje kunne vi holdt ett år også, forteller Kari Johanne Tønnesen som er koordinator for smittevernlageret. Det at vi donerer utstyr til Ukraina påvirker ikke oss som kommune på noe negativ måte.

En manns søppel er en annen manns skatt

Mye av utstyret vi sender nedover har en utløpsdato og er utstyr kommunen selv ikke har rukket, eller kommer til å rekke å bruke opp. Selv om noen av artiklene har «gått ut på dato» kan utstyret fremdeles brukes. Et eksempel på utstyr med holdbarhetsdato er Antibac og hansker.

- Selv om noe av Antibacen vi gir bort har gått ut på dato, hadde jeg selv brukt den uten å nøle. I en krise er litt dårligere utstyr bedre enn ikke noe utstyr, reflekterer Tønnesen.

Henrik Aartangen Framnes er en av ildsjelene bak prosjektet Drammen kommune donerer utstyr til. Han er helt enig i det Tønnesen sier og supplerer:

- Det er ingen tvil om at utstyret vi leverer er nødvendig og blir satt pris på. Vi sender mye utstyr til steder lengre inn i Ukraina som sliter med å få leveranser fra aktører rundt den Ukrainske grensen – Utstyret Drammen kommune donerer kommer til å redde liv, kan Framnes fortelle oss.

Kari Johanne Tønnesen og Henrik Aartangen Framnes står blandt flere paller med smittevernutstyr.
BILDE: F.vHenrik Aartangen Framnes og Kari Johanne Tønnesen er godt fornøyde med donasjonen.

Sparer kommunen for penger og hjelper de som trenger det

Det er flere positive ting med å sende utgått smittevernutstyr til Ukraina, men for kommunen er det ikke noe å legge skjul på at dette sparer oss for noen utgifter. Antibac må leveres på avfallsstasjoner som farlig avfall og det må betales et gebyr. Av annet utstyr, som for eksempel munnbind, har vi et overskudd som vi donerer bort.

Drammen kommune har ingen utgifter knyttet til det å donere bort utstyret til Ukraina. Utgiften med henting, lagring og transport til Ukraina er det Henrik Aartangen Framnes og hans gjeng på til sammen seks stykker som tar seg av.

- Vi ser at det er helt nødvendig å få levert utstyr til sykehus og til frontene hvor ingen andre organisasjoner kommer fram. Det er noe vi er stolte av å gjøre, men det er ikke noe å legge skjul på at det går penger fra egen lomme for å få det til, kan Framnes fortelle.

Klar oppfordring til andre kommuner

- Jeg har en klar oppfordring til andre kommune som må nedskalere smittevernlagrene sine eller planlegger å kvitte seg med andre medisinske artikler: Ta kontakt med meg for å høre om det er noe vi kan sende til Ukraina, oppfordrer Henrik Aartangen Framnes.