Ukraina

Aktueltsaker fra Drammen kommune om flyktningsituasjonen.

Informasjon til flyktninger fra Ukraina

Vil være en som Norge trenger

For ett år og en dag siden reiste Anna Larsen med mann og sønn fra Ukraina til Norge. De trodde de skulle tilbake etter to-tre uker. I dag, ett år etter invasjonen, har Drammen kommune igjen heist det ukrainske flagget på rådhuset – i solidaritet med hele det ukrainske folket.

Skal bosette 360 flyktninger i 2023

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har bedt kommunene om å ta imot til sammen 35 000 flyktninger i 2023. Drammen er bedt om å ta imot 360 flyktninger, og det har kommunestyret sagt ja til.

Drammen kommune donerer smittevernutstyr til Ukraina

Etter to år med pandemi har kommunen opparbeidet seg et stort lager med smittevernutstyr. Nå som behovet for slikt utstyr er blitt mindre, skal utstyret vi har til overs doneres til Ukraina.

247 flyktninger bosatt så langt

Drammen har lovet IMDi å ta imot 310 flyktninger i løpet av 2022. Så langt er 247 flyktninger bosatt i kommunen vår, mens ytterligere 43 har avtale med IMDi og Drammen kommune om bosetting i kommunen.

Flyktet fra krigen – nå bosetter hun ukrainere

Allerede på dag én som ansatt i Drammen kommune var Nataliia Orlova med på å bosette tre ukrainske familier i Drammen. Kun en uke tidligere var det hun og hennes egen familie som ble bosatt i Drammen.

Kommunen sier ja til å bosette 310

Formannskapet i Drammen kommune vedtok i dag at kommunen sier ja til bosetting av inntil 310 flyktninger i 2022.  Det er ordfører Monica Myrvold Berg glad for.

Inviterer ukrainere til sammenkomst

Ordfører Monica Myrvold Berg inviterer ukrainske flyktninger og ukrainere som bor i Drammen til en uformell samling på biblioteket i Drammen førstkommende onsdag.

Bedt om å bosette 310 flyktninger

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) har bedt Drammen kommune om å bosette 310 flyktninger. Nå skal kommunen vurdere forespørselen.