Inviterer ukrainere til sammenkomst

Ordfører Monica Myrvold Berg inviterer ukrainske flyktninger og ukrainere som bor i Drammen til en uformell samling på biblioteket i Drammen førstkommende onsdag.

Українці, які на даний момент прибули до Драммена як біженці, мають велику потребу в безпеці. Ми хочемо щоб ви знали, що ми піклуємося і думаємо про вас, – каже мер Моніка Мірволд Берг.

Саме тому Моніка хоче запросити на зустріч до бібліотеки Драммена. Збір, на якому українці, які мусили покинути батьківщину, а також українці, які вже живуть у Драммені, можуть зібратися, познайомитися та поговорити разом у важкий час, а також отримати поради, допомогу та відповіді від працівників комуни.

Збір відбудеться на другому поверсі бібліотеки у середу з 18.00 до 20.00 години. На вас чекатиме невелике частування, культурна програма та вітальне слово від мера.

Під час зустрічі в середу будуть присутні співробітники різних комунальних служб, такі як працівники служби охорони здоров’я, початкової школи, школи для дорослих, служби біженців, волонтери та представники соціальної служби. Для того щоб усі хто має необхідність, могли отримати консультацію та інформацію про свої права і можливості, а також отримати відповідь на можливі запитання.

Behov for trygghet

- De ukrainerne som nå kommer som flyktninger til Drammen, har et sterkt behov for trygghet og å vite at vi bryr oss, sier ordfører Monica Myrvold Berg.

- Våre foreldre og besteforeldre-generasjon har selv opplevd krig og okkupasjon, og vi vet hva det gjør med oss. De som kommer, er også familier som er midlertidig splittet. De er derfor både sårbare og redde for hva fremtiden bringer.

Monica Myrvold Brg i sofaen på kontoret hennes. Foran har hun en blomst med ukraina-flagg oppi.
BILDE: Monica Myrvold Berg inviterer til sammenkomst for ukrainere i Drammen - både flykninger og bosatte i Drammen.

Myrvold Berg ønsker derfor å invitere til en samling på Drammensbiblioteket. En samling der både ukrainere som har flyktet fra hjemlandet sitt, og ukrainere som allerede bor i Drammen, kan samles, bli kjent og prate sammen i en vanskelig tid, men også få råd, hjelp og svar fra kommunen.
Ordføreren ønsker også drammensere som har flyktninger boende hos seg velkommen. Nå håper hun at jungeltelegrafen går, slik at flest mulig finner veien biblioteket.

Ønskes velkommen

- Som ordfører var jeg stolt av den hjertevarmen som kommunestyret viste da vi behandlet denne saken denne uka. Den hjertevarmen skal ukrainerne føle, sier Myrvold Berg.

- Samtidig har de helt sikkert tusen små og store spørsmål som vi skal hjelpe dem med.
Sammenkomsten vil være i annen etasje i Drammensbiblioteket onsdag mellom klokken 18.00-20.00. Det vil bli enkel bevertning, kulturinnslag og velkomsttale fra ordføreren.

Råd og rettigheter

Drammen kommune vil ha ansatte fra flere ulike tjenester til stede under sammenkomsten onsdag. Det vil blant annet være ansatte fra helsetjenesten, grunnskolen, voksenopplæringen, flyktningtjenesten, frivilligheten og Nav tilstede, slik at de som kommer kan få råd og informasjon om sine rettigheter, og svar spørsmål de måtte ha.

- Det er allerede mange ukrainere i Drammen, så det vil være nyttig for flyktningene å komme i kontakt med det eksisterende ukrainske miljøet, sier ordfører Myrvold Berg, og fortsetter:

- Det skal være et arrangement der flyktningene blir ønsket velkommen til hjertevarme, internasjonale Drammen, samtidig som deres behov skal bli ivaretatt og der vi skal besvare spørsmål.