Flyktet fra krigen – nå bosetter hun ukrainere

Allerede på dag én som ansatt i Drammen kommune var Nataliia Orlova med på å bosette tre ukrainske familier i Drammen. Kun en uke tidligere var det hun og hennes egen familie som ble bosatt i Drammen.

- Nataliia er et nydelig menneske som gir så mye trygghet til de vi bosetter, sier Samuel Siyom Tekeste, flyktningveileder i Flyktningtjenesten i Drammen kommune, og fortsetter:

- Hun har kulturforståelsen, kan språket og er i tillegg en ressurssterk person.

Samuel Siyom Tekeste er flykningveilederen fra kommunen som var med da Nataliia og familien satte nøkkelen i døra i sitt nye hjem for første gang. Nå er han glad for å ha henne ved sin side når de kjører ut bosetter familier fra Ukraina.

nataliaa og Samuel sammen i bilen til flyktningtjenesten. Han bak rattet i blå genser, hun på andre siden i lys genser.
BILDE: Nataliia Orlova og Samuel Tekeste, gode kolleger sammen i bilen til Flyktningtjenesten.

Kunne ikke reise hjem

For litt over to måneder siden var Nataliia Orlova, mannen og sønnen på ferie i Polen. Krigen i Ukraina brøt ut, og de kunne ikke reise hjem igjen. Familien på tre flyktet til Norge og til mennesker de kjenner i Drammen. I over en måned har de fått bo på en hytte i Svelvik som gode venner eier.

Nå har familien på tre fått vedtak om kollektiv beskyttelse og godkjent bosetting av IMDi, og for to uker siden kunne de flytte inn i en kommunal leilighet på Åssiden.

Og denne uken hadde altså Nataliia sin første uke på jobb i Flyktningtjenesten i Drammen kommune.

Portrettbilde av Nataliia
BILDE: Nataliia Orlova har selv flyktet fra Ukraina. Nå jobber hun som flyktningveileder i Drammen kommune.

Glad for å kunne hjelpe

Til tross for situasjonen i Ukraina og evig bekymring for nær familie som er igjen i det krigsherjede landet, er Nataliia glad for å kunne jobbe, hjelpe andre og for å kunne bruke kompetansen sin til noe nyttig.

- Dette er en drømmejobb. Jeg ble veldig glad da jeg fikk stillingen. Det å kunne jobbe med å hjelpe mennesker og i tillegg mennesker fra mitt eget hjemland, føles veldig godt, sier Nataliia Orlova.

33- åringen fra Ukraina har en master i politikk og internasjonale relasjoner fra Kiev, der hun studerte fra 2005-2010. I  tillegg har hun en master i menneskerettigheter og mulitkulturisme fra universitetet i Sørøst Norge. Fra 2010 til 2012 studerte hun i Drammen, lærte seg norsk og fikk et godt nettverk i menigheten hun gikk i. Norskkunnskapen, fagkompetansen og vennene fra Drammen har vært veien inn til årsengasjementet hun nå har fått i kommunen.

Holder humøret oppe

Nataliia Orlova har fått en fin oppstart i sin nye jobb, og hun er glad for den varme velkomsten hun har fått av kollegene Samuel Siyom Tekeste og Morten Micaelsen.

- Det har vært veldig mye jobb disse dagene. Jeg har pratet så mye, smiler Natalia Orlova.

Hun erkjenner at det har vært krevende, men samtidig fint.  Samuel og Morten Michaelsen holder humøret oppe selv om mange av dem de møter har vanskelige dager.

Hun forteller at flyktningene de har bosatt kan spørre om alt mulig. Alt fra hvordan de kan komme seg rundt, hvor de kan handle mat, om det er tråløst nettverk slik at de kan ha kontakt med familie i Ukraina, til hvilke fritidsaktiviteter som fins for barn og unge, og mye mye mer.

- At flykningene fra Ukraina kan stille alle disse spørsmålene på ukrainsk, uten tolk, er en stor fordel. Nå får de den informasjonen de trenger på morsmålet sitt fra en som nylig har vært i samme situasjon selv, sier Eva Baustad, leder for Flyktningtjenesten i Drammen kommune.

Hun er veldig glad for at de fant Nataliia og kunne ansette 33-åringen fra Kiev i stilling som flyktningeveileder med fokus på bosettingsarbeidet. Baustad forteller videre at de fortsatt er i en prosess med å ansette flere som skal inn i det samme arbeidet.

nataliia og eva Baustad sammen utenfor knutepunkt strømsø
BILDE: Eva Baustad, leder for Flyktningtjenesten i Drammen kommune, er veldig godt fornøyd med å ha fått Nataliia Orlova på laget.

Enorm takknemlighet

Både Nataliia og Samuel opplever mye takknemlighet når de bosetter familier. Det gjelder ikke bare familier fra Ukraina, men flyktninger generelt. Flyktningene er så takknemlige for hvordan de blir tatt imot i Norge og i Drammen.

- Alle vil klemme på Samuel, ler Nataliia og smiler til kollegaen.

- Det å kjenne på deres enorme takknemlighet gir oss veldig mye energi. Den takknemligheten kjente jeg også på da jeg og min familie ble bosatt og vi fikk vår egen leilighet.