Vil være en som Norge trenger

For ett år og en dag siden reiste Anna Larsen med mann og sønn fra Ukraina til Norge. De trodde de skulle tilbake etter to-tre uker. I dag, ett år etter invasjonen, har Drammen kommune igjen heist det ukrainske flagget på rådhuset – i solidaritet med hele det ukrainske folket.

– Nå håper jeg å bli en person Norge trenger, sier Anna Larsen.

Med blanke øyne takker hun Norge, Drammen og alle kollegene for all hjelp hun har fått. Hun ser ordfører Monica Myrvold Berg rett i øynene og forteller hvor utrolig takknemlig hun er. Hun er takknemlig for all hjelp, støtte, åpenhet og varme hun og hennes familie har opplevd i løpet av året som har gått.

– Jeg håper å kunne gi noe tilbake. Jeg vil jobbe, betale skatt og jeg vil kildesortere akkurat som dere, smiler hun.

Monica Myrvold Berg synes det er sterkt å høre hennes historie, og opplever det ekstra sterkt å møte henne på en dag som denne.
– Det er en påminnelse om hva de har opplevd det siste året, sier Myrvold Berg.

anna i sort genser prater med Monica Myrvold Berg som har på seg en beige kåpe
Anna Larsen trodde ikke oppholdet i Norge skulle vare i ett år. Hun blir beveget når hun forteller ordfører Monica Myrvold Berg om det siste året.

For ett år siden ble det ukrainske flagget heist på rådhuset i Drammen. Det var en impulsiv solidaritetserklæring fra ordfører og vår kommune. I dag er det gule og blå flagget igjen heist på toppen av tårnbygningen - i solidaritet med hele det ukrainske folket.

I løpet av det siste året har 13 millioner mennesker flyktet fra sine hjem, og titusener har mistet livet. I løpet av 2022 fikk over 300 ukrainere et nytt hjem i Drammen kommune, og arbeidet med å bosette flykningene fra Ukraina fortsetter.

- Ukrainere som bosetter seg i vår kommune, skal kjenne på fellesskapet, på samholdet og at vi tar vare på hverandre, sier ordfører Monica Myrvold Berg.

Uvirkelig

Det er litt over ett år siden Anna Larsens norske mann fikk telefon fra UDI, der de sterkt ble anbefalt å forlate Ukraina så fort som mulig. Anna, mannen og deres elleve måneder gamle sønn bestemte seg for å reise til Norge for noen uker.

– Vi forsto ikke alvoret da. Vi trodde det var trygt i Ukraina og kunne ikke forestille oss at noe kunne skje.

Anna forteller om leiligheten deres i Kiev som akkurat var ferdig pusset opp. 25. februar 2022 skulle en montør komme for å installere møbler, og hun var godt i gang med å planlegge sønnens ett-års dag. Plutselig ble alt snudd på hodet.
Nå bor Anna, mann, sønn og Annas mor på Åssiden i Drammen.

fire personer ved siden av hverandre på Brandengen skole
Mette Liang (f.v), Anna Larsen, Monica Myrvold Berg og Thomas Larsen Sola, kommunalsjef for barnehage og skole.

- En diamant

Siden oktober har Anna hatt språkpraksis på Brandengen skole. De ansatte der oppdaget raskt hvilken ressurs hun var. Anna har en master i filologi med pedagogikk, i tillegg til studier i engelsk. Men det var ikke bare de faglige egenskapene til Anna som ble lagt merke til. Mette Liang, avdelingsleder for mangfold og spesialundervisning, så hennes varme og gode tilnærming til barna i velkomstklassen.

– Hun er en diamant, sier Mette Liang.
– Ikke bare er hun en dyktig pedagog, det er hele personligheten hennes.

Mette Liang er veldig glad for å ha fått Anna Larsen med på lærerlaget. Fra 1. mars har Anna fått engasjement som lærer i velkomstklassen på Brandengen.

På godt norsk forklarer Anna om ulikhetene i norsk og ukrainsk opplæring og undervisning, om hvordan hun hele tiden lærer noe nytt om det norske samfunnet og kulturen – og ikke minst om hvordan hun hele tiden jobber for å bli enda bedre i norsk.

– Jeg er så takknemlig for at Mette gir meg denne muligheten, sier Anna.

Språk gjennom lek

Flere steder rundt om i kommunen går ukrainske barn og ungdom i barnehage og på skole. Det jobbes mye med å lære seg det norske språket.

Både Anna Larsen og de ansatte ved velkomstbarnehagen på Marienlyst roser tilbudene de barna som har flyktet får i kommunen.

Monica Myrvold Berg sitter på en benk i en barnehage og hører på barn som synger. Vi ser bakholdet på noen barn
Barna ved Marienlyst velkomstbarnehage synger en ukrainsk og en norsk sang. operasanger og barnehagelærer Iryna Matviichuk leder an sangen.

–  Barn som er flyktninger trenger litt ekstra kjærlighet, ekstra omsorg og ekstra hjelp. Derfor er det veldig bra at Drammen har et velkomsttilbud, sier Iryna Matviichuk, barnehagelærer ved Marienlyst velkomstbarnehage.

Marienlyst velkomstbarnehage har i dag totalt 17 barn. 15 av disse barna er fra Ukraina. Barnehagen jobber mye med språk gjennom lek og sang.
Da ordfører Monica Myrvold Berg kom på besøk i dag sang barna både en ukrainsk og en norsk sang. Hun synes det er fint å se hvordan barna har funnet seg til rette, lærer seg språket og opplever en god hverdag i barnehagen med trygge voksne.

en barnahåns og et ark med teksten til to sanger
Mens mange voksne ukrainske flyktninger går på norskkurs, er barna i barnehagen og lærer språket gjennom lek og sang.