Tema:

Et godt sted å leve

Helt med i arbeidslivet

Ikke alle klarer å gli rett inn i det ordinære arbeidslivet. Gjennom HELT MED har Zeinab Razaae fått drømmejobben på et hestesportsenter på Andorsrud.

Over halvveis med Bybrua

Føles det lenge til ny bybru i Drammen skal stå ferdig? Den gode nyheten er at vi er over halvveis i prosjektet. Her får du et tilbakeblikk på det viktigste som har skjedd til nå, og oversikt over hva som skal skje fremover. Ikke minst kan du se hvor fin Bybrua blir til slutt.

Et friskere liv med frisklivssentralen

Kjetil Fjellheim var i så dårlig form at han nesten ikke kom seg ut av sofaen. Frisklivssentralen bidro til en total livsstilsendring for 56-åringen fra Skoger. Han mener det har reddet livet hans.

Nye oppgaver for sykepleiere

Å rekruttere sykepleiere til hjemmetjenesten kan være vanskelig for de aller fleste kommuner i Norge. Drammen kommune har gått nye veier for å få bukt med problemet, og merker allerede effekt av endringene.

Tett oppfølging av nyutdannede

Overgangen fra fagbøker og teori til et klasserom fullt av elever har vært stor for nyutdannede Shivani Sangar Sharma. Heldigvis har hun en veileder ved sin side, slik som alle nyutdannede lærere i Drammensskolen har.

Elevenes viktige stemmer

Når bruk av mobiltelefon i skolen kommer opp som en politisk sak, har elevenes stemmer blitt hørt. Dette er bare en av mange politiske og administrative saker og prosesser elever fra alle skolene i Drammen kommune har fått sagt sin mening om.

Står du i en etisk vanskelig sak? Etikkrådet kan hjelpe

Hva gjør du som bruker, pårørende eller ansatt i Dammen kommune dersom du står i et etisk dilemma? For hvordan er du sikker på hva er egentlig rett og hva er galt i en sak der du selv er tett på? Kommunen har et eget etikkråd som bistår i slike vanskelige saker.

Tar du utfordringen?

De fleste av oss har følt oss ensomme i kortere eller lengre perioder. Det gjør vondt. Her kan du lese historien om hvordan 192 trappetrinn og kreative naboer ble en mulig vei til nye vennskap - og kanskje mindre ensomhet.

Løft blikket og se all kunsten vår

I Drammen kommune har vi et tusentalls ulike kunstverk ute i det offentlige rom. Det er dine og mine og våre kunstverk. Nå er det aller meste registrert. Løft blikket og se hva vi eier!

Varme toner fra demenskoret Gladkoret

De hadde første korøving i mars. Søndag hadde Drammen kommunes demenskor Gladkoret konsert for et fullsatt Drammens teater. Både for koret og for publikum ble konserten en musikalsk reise med både latter, stolthet, vemod og verdighet.

En fulltreffer: Marienlystfestivalen

Det kryr av folk i sola på kunstgressbanen på Marienlyst. Det er fotballglede, vinnervilje, harde skudd, taklinger og mye latter ute på matta. Her heier 150 personer på hverandre på banen – og i livet ellers – under Marienlystfestivalen denne uka.

«Gutta leser!» – Et spennende leseprosjekt

Jørgen, kan jeg låne en bok?! Jørgen, kan jeg låne denne også? Spørsmålene til skolebibliotekar Jørgen Jor Gromstad kommer flyvende gjennom lufta på biblioteket på Fjell skole.

- Jeg lærer mye om folk. Det er kult.

Det er ikke enkelt å få seg sommer jobb når man er under 18 år. Iver Hasle-Immerstein er en av mange ungdommer som har fått sommerjobb gjennom Drammen kommune, og er kjempeglad for akkurat det.

Hvorfor er det så vanskelig å ta gode helsevalg?

De fleste av oss vet om et par grep vi kunne gjort som ville vært bra for helsa vår. Likevel kan det være vanskelig å ta disse valgene, spesielt hvis det innebærer å endre vaner. Hvorfor er det sånn?

Arvids stemme

Arvid Olav Kåsin har cerebral parese (cp) og har bodd på institusjoner store deler av livet. Nå bor han i egen leilighet på Blentenborg. Hans stemme og hans historie er med på å forme hvordan han og andre mennesker med nedsatt funksjonsevne har det i Drammen kommune.

Vil være en som Norge trenger

For ett år og en dag siden reiste Anna Larsen med mann og sønn fra Ukraina til Norge. De trodde de skulle tilbake etter to-tre uker. I dag, ett år etter invasjonen, har Drammen kommune igjen heist det ukrainske flagget på rådhuset – i solidaritet med hele det ukrainske folket.

Hopper i havet i skoletiden

På Tømmerås skole har de utesvømming på timeplanen. For et par uker siden var andre og tredje trinn i sjøen ved Batteriøya hver dag i en hel uke.