Her lærer 5-åringene å bli trygge i vann

Alle kommunale barnehager i Drammen kommune får tilbud om å være med på vanntilvenning for 5-åringer. - Jeg ser stor forskjell på barna som har vært med og ikke, sier svømmelærer Linda Cecilie Teigen.

Gradestokken ute kryper ned mot null utenfor Bråta bo- og aktivitetssenter. Barnehagebarna kommer gående, fullt påkledd med varme utedresser, luer, votter, cherrox og reflekser den litt grå dagen i desember.

De har gått fra Hatten barnehage i Mjøndalen og skal snart bytte ut ulltøyet med badetøy og armringer og hoppe i det 35 grader varme vannet.

– Er dere klare?!
– Jaaaaaaa!

Det er svømmelærer Linda Cecilie Teigen som spør. Hun har vært svømmelærer i 16 år og vet hvor viktig vanntilvenning i ung alder er.

– Det å ikke være redd for vannet, men trygg og vite hva man skal gjøre om man faller uti for eksempel, er jo veldig viktig å kunne.

5-åringene fra avdeling Smørblomsten er i full gang med å komme seg over bassenget fra den ene siden til den andre.

De skal både være racerbiler som blåser bobler med munnen, store hunder som bruker armer med store bevegelser og kaniner som dukker under vann. Til slutt skal de komme seg over ved å flyte på ryggen og sparke med beina.

– Ah, nå ble jeg sliten! utbryter Savannah smilende.

Barna svømmer i bassenget på bryst
SLITSOMT: Barna svømmer mens de lager bobler med munnen. Ganske slitsomt, men veldig gøy, var dommen.

Ønsker at flere barnehager blir med

Anas, Yahye, Savannah, Liv Kristine og Sigve gir alt de kan i øvelsene, og det pustes og peses. Barna jobber imponerende godt i vannet. Til tross for at mange er andpustne, heier de også på hverandre.

– Heia Sigve! Heia Sigve! Heia Sigve, roper de. Sigve kommer seg opp på matta og hopper i vannet så spruten står.

– Jeg er ganske god, for jeg går på svømming til vanlig, forklarer han.

Barna står på kanten av bassenget og blir sprutet vann på av de voksne som er i vannet.
SPRUT: De voksne spruter på barna som skal reise seg når de har fått nok. Noen er veldig tøffe og står lenge før de reiser seg.

Alle kommunale barnehager i Drammen kommune har fått tilbud å være med på vanntilvenning for 5-åringer, og det er statsforvalteren som tildeler tilskudd for å styrke barns svømmeferdigheter.

– Jeg ser stor forskjell senere når jeg får dem igjen på skolen, hvem som er vant til vannet og hvem som ikke er det. De som er vant til vann, klarer mer og har bedre forutsetning for å lære seg å svømme på den tiden hver klasse har til rådighet, sier hun og fortsetter:

– Jeg oppfordrer barnehagene til å benytte seg av tilbudet de har fått. Vanntilvenning er viktig for senere svømmeopplæring.

Prioriterer vanntilvenning

Mette Støa, ansatt i Hatten barnehage, synes det er veldig fint at barna blir trygge i vann.

– Det er jo noen som er litt forsiktige og skeptiske, men jeg ser stor forskjell fra gang til gang. Alle mestrer det så fint etter hvert – og det er også noe barna gleder seg veldig til.

– Hvordan tilrettelegger dere for at dere skal få det til?

– Det er 5-åringene på to avdelinger som er på vanntilvenning på fredager. Ressursene vi får benyttes til å leie svømmehall, instruktør, skyss og vikar ved behov. Vi synes det er viktig å prioritere vanntilvenningen for vi har god erfaring med at det gjør barna mye tryggere i vannet.

Timen for 5-åringene i Hatten barnehage er i ferd med å avsluttes, og skal vi tro barna, er det nå det beste med timen kommer:

– Frilek er det aller morsomste! Da får vi ta ut leker og jeg skal skli! sier Liv Kristine.

Statsforvalteren betaler

Det er statsforvalteren som etter søknad tildeler tilskudd for å stimulere til ekstra innsats for å styrke barns svømmeferdigheter.

Målet med tilskuddet er at barn i alderen 4-6 år skal få mulighet til vanntilvenning og svømmeopplæring, slik at de kan bli trygge i vann og bedre sine svømmeferdigheter. Det kan søkes om midler gjennom hele året.

Svømmelærer Linda Teigen henger på bassengkanten
VIKTIG: Vanntilvenning er viktig for trygghet og fremtidige svømmeferdigheter, sier svømmelærer Linda Cecilie Teigen. Hun oppfordrer flest mulige barnehager til å benytte seg av tilbudet.