I våre skoler er vi opptatt av god kvalitet i alt vi gjør, hver dag. Som lærer i Drammensskolen er det i profesjonsfellesskapet vi sammen lærer og utvikler oss.

Ambisjoner

I Drammen har vi høye ambisjoner på barn og unges vegne og på våre egne vegne. Det handler om å utjevne sosiale forskjeller, styrke levekår og å gi alle elever en grunnkompetanse som gjør at barn og unge står støtt i eget liv, er integrert og føler seg betydningsfulle i fellesskapet.

Sammen jobber vi hver dag for å legge til rette for læring for alle elever og stimulere den enkeltes motivasjon, lærelyst og tro på egen mestring.

Nye læreplaner

Akkurat nå er det innføring av nye læreplaner som står i sentrum for utviklingsarbeidet vårt. Vi jobber med hvordan verdiene i overordnet del skal gjennomsyre alt vi gjøre, vi jobber med å analysere læreplanen og hva det nye kompetansebegrepet har å si for hvordan vi driver med læringsarbeid. Vi er nysgjerrige på hvordan vi kan bidra til en mer praktisk og helhetlig skolehverdag der vi både jobber tverrfaglig og går i dybden.

Lære å lære

Det å lære å lære, og å se på seg selv som en lærende hele livet, er viktig og blir enda viktigere. For å kunne lære hele livet er det viktig å ha et lærende tankesett. Om jeg gjør feil, men har forsøkt, er feilen bare første forsøk på å få til. Kraften som ligger i det å tro på sin egen vekst og utvikling og mulighet til å bli bedre er enorm. 

Laget rund elevene

Vi er opptatt av at vi er et stort lag rundt elevene, og at vi samarbeider om læring og utvikling. Dette vil si at som lærer i Drammensskolen er du en del av et stort lag der vi sammen jobber mot felles ambisjoner. Vi tenker at jo dyktigere vi gjør våre ansatte, jo dyktigere gjør vi våre barn og unge i barnehage og skole. Derfor satser vi på kompetanseutvikling for alle våre ansatte. Dette gjelder både faglig fordypning og det som er fagovergripende.