Åpnet utstyrslokale for barn og unge

Det var trangt om plassen i det nye utstyrslokalet da BUA åpnet i Svelvik torsdag. – Et helt genialt konsept, sa Annette Stenseng, leder for Innbyggertorg i Drammen kommune.

Fire personer i et nytt utstyrslokale i Svelvik.
BILDE: F.v: Frida Grønvold i Drammen kommune, Monica Vogt daglig leder i BUA, hovedutvalgsleder Mads Hilden og Annette Stenseng leder for Innbyggertorg.

Gratis utlån til alle

BUA står for barn-unge-aktivitet og er en stiftelse som har samlet mange av landets utstyrssentraler i et felles konsept. Målet er å gjøre utlån av sports- og friluftsutstyr enklere og mer tilgjengelig for flere. På den måten kan barn og unge prøve ulike aktiviteter uten å måtte kjøpe eget utstyr hver gang.

I Svelvik er det mange som har stått på for å få den lokale BUA på plass ved Knutepunkt Svelvik, og torsdag ble snora klippet og utstyrssentralen offisielt åpnet.

Det har vært utlånsordning av fritidsutstyr i Svelvik i mer enn ti år, i regi av Frivillighetssentralen. Det var behov for bedre lokaler, og med mange dugnadstimer fra frivillige i Lions, Rotary og Kiwanis ble det nye lokalet ved Åsgaten 24 pusset opp. Torsdag var lokalet fylt opp av utstyr til mange ulike aktiviteter. Med vintersesongen for tur sto det nok av blant annet langrennsski, slalåmski og skøyter klart til utlån.

Et nytt fargerikt lokale med fritidsutstyr som redningsvester, sykler og ski.
BILDE: Slik ser den nye BUA i Svelvik ut, der man kan låne masse forskjellig utstyr helt gratis.

– Unge i aktivitet uansett bakgrunn

Den nye BUA driftes av Innbyggertorg i Drammen kommune, og man kan låne utstyr gratis i hverdager, helger og ferier. På nettsiden til BUA Svelvik kan man få oversikt over hvilket utstyr som er ledig for utlån. Leder for Innbyggertorg, Annette Stenseng, brukte anledningen til å takke mange av de frivillige for hjelpen med å få BUA klar.

– Det er fryktelig stas at vi endelig står her. Det er et helt genialt konsept, og en helt konkret måte å vise kommunens verdier på. Det handler om gode oppvekstsvilkår og deltakelse i nærmiljøet rundt omkring i kommunen.

Kvinne holder tale i utstyrslokale.
BILDE: Annette Stenseng er leder for Innbyggertorg.

Det er Frida Grønvold, konsulent i Innbyggertorg i Drammen kommune, som vil ha hovedansvar for BUA.

– Kommunens visjon er at det skal være et godt sted å leve. Et godt sted å leve er der vi har unge aktive uansett bakgrunn. Det er det BUA gir muligheten til, sier hun.

Grønvold påpeker at BUA også er en viktig ordning med tanke på miljøet, og at det er mer bærekraftig at de unge kan låne utstyr framfor å kjøpe mye nytt.

– Stolte

Mads Hilden, leder i Hovedutvalg for kultur, idrett og frivillighet, hadde også møtt opp på åpningen. Før han klippet snora for å markere at BUA var åpen, snakket han til de frammøtte om viktigheten av å gå bort fra et samfunn med mye bruk og kast.

– Dette er tidsoppdatert og veldig fremtidsretta. Utstyret er førsteklasses og vi er veldig stolte.

Hovedutvalgsleder klipper snora for å åpne BUA. Kvinne til venstre holder i båndet som skal klippes.
BILDE: Mads Hilden i Hovedutvalg for kultur, idrett og frivillighet klipper snora til BUA. Til venstre står Frida Grønvold.