Drammen kommune søker fine juletrær

Har du et fint juletre i hagen du gjerne vil bli kvitt? Drammen kommune er også i år på jakt etter kandidater til juletrær på blant annet Bragernes torg, Strømsø torg, i Mjøndalen sentrum og Svelvik sentrum. Treet kan være fra 9 til ca. 16 meter høyt, og bør være gran eller edelgran.

Juletre som lyser på Bragernes torg i 2021
BILDE: Kommunen er på leting etter private trær som kan passe som juletre på Bragernes torg, Strømsø torg og i sentrum av Mjøndalen og i sentrum av Svelvik.

– Vi kommer på befaring for å se om treet er fint nok som juletre, om treet står slik til at det er enkelt å få ned og fraktes bort. I tillegg ser vi om vi trenger andre tillatelser eller må ta andre hensyn. Hvis alt er i orden, tar vi oss av resten, forteller "juletrekoordinator" Lise Davanger Häusler i Drammen kommune.

Stor interesse

Davanger Häusler forteller at det var stor interesse og kreativitet fra befolkningen for å finne fine juletrær i fjor.

– De store, fine juletrærne som stod på Bragernes torg og Strømsø torg kom begge fra Konnerud; henholdsvis donert av Djupedalen borettslag og fra Mikkelsrudveien. Juletreet i Mjøndalen kom hele veien fra Tranby, mens treet i Svelvik ble hentet lokalt i området.

– I fjor sjekket vi et 20-talls potensielle juletrær. Noen var fine, men var for mye jobb eller for vanskelig å få ned hele og fine. Andre trær nådde ikke helt opp til «juletrestandarden» vår. Vi vil gjerne ha gran eller edelgran – en stor tuja er ikke helt optimalt.

I tillegg til de største torgtrærne er kommunen også interessert i mindre juletrær som kan stå andre steder i kommunen.

Ta kontakt

Ta kontakt hvis du har et fint juletre:

Lise Davanger Häusler, e-post: lise.davanger.hausler@drammen.kommune.no eller tlf. 924 63 095.