Lek og læring med fremtidens kompetanse

Flere tusen elever i drammensskolen jobber i disse dager med Lego League. Sist uke var rådmann Elisabeth Enger og Thomas Larsen Sola, kommunalsjef for barnehage og skole på besøk på Brandengen for å se hvordan prosjektet gjennomføres i praksis.

Elisabeth Enger og Thomas Larsen Sola på hver sin side av Narya Gupta, som holder i en robot
BILDE: Narya Gupta viser Elisabeth Enger og Thomas Larsen Sola hvordan koding gjør at roboten kjører slik som hun vil.

- Det er utrolig fint å se hvordan elevene jobber og hvordan de samarbeider og tar vare på hverandre i gruppene, sier rådmann Elisabeth Enger.

Hun ble imponert over elevenes engasjement og kreativitet, og ikke minst hvordan de presenterte prosjektene de jobber med. Sammen med blant annet Thomas Larsen Sola, kommunalsjef for barnehage og skole og Marit Nielsen, stabsleder for Digitalisering & Utvikling var Elisabeth Enger innom tre ulike klasserom, samt «robotrommet» på runden på Brandengen skole.

Energi

Årets tema «Energi» er stort og ikke minst aktuelt. Da lærerne på Brandengen forklarte elevene på 7. trinn tidlig i uka hva og hvor mye forskjellig energi faktisk er, var det mange av elevene som fikk seg en aha-opplevelse. Inspirasjonen og engasjementet ble på ingen måte mindre av det.

I klasserommene er alle med når det jobbes med First Lego League. I fellesskap har prosjektgruppene diskutert seg fram til en problemstilling de vil ta tak i og jobbe videre med, med lærerne som gode veiledere og sparringspartnere.

Allerede etter en snau skoleuke kunne de ulike gruppene presentere utkastene til prosjektene for rådmannen og kommunalsjefen. De neste ukene skal gruppene jobbe seg enda grundigere inn i oppgaven, før den skal presenteres på semifinalen på Brandengen i november.

Blant annet utforsker de hvordan man kan lage batterier som hus kan benytte når det er dyr strøm (bruke vanlig strøm når det er billig strøm), spinningsykkel som lager strøm når du sykler på den, og solceller på taket som lader opp ipadene til elevene.

barn kjører roboter på et stor bord ved Brandengen skole. Elisabeth Enger står og ser på.
BILDE: Rådmann Elisabeth Enger er imponert over elevene ved Brandengen skole.

Mestring

På «robotrommet» fikk gjestene en kjapp innføring i årets robot oppdrag og hvordan elevene bruker programmering for å løse dette.  På Ipadene benytter elevene et blokkbasert programmeringsspråk (som kan sammenlignes med å bygge Lego) når de programmerer robotene til å utføre de ulike oppdragene.

Det blir noen krasjer og dulter og roboter som ikke går helt som planlagt, men når de lykkes blir det både jubel og applaus fra medelever, rådmannen og kommunalsjefen. Og med mye trening og perfeksjonering de neste ukene, er de klare til dyst til turneringen på Marienlyst 12.november.

Stor motivasjon

Ved Brandengen skole har det nå blitt en tradisjon at 7. trinn er med på Lego League. Lars Erik Krokstrand og Joakim Bjørklund er to av lærerne på 7. trinn som arbeider med prosjektet sammen med elevene. Det er mye jobb med Lego League, og de innrømmer at i perioder kan det oppleves kaotisk å jobbe med. Men at det er verdt det, er begge læreren samstemte om.

- Elevene blir så motiverte og tent, og de lærer så mye gjennom å diskutere, utvikle prosjektet, samarbeide og utforske, sier Joakim Bjørklund.

- Vi ser en enorm mestring hos elevene, og vi ser læringsutbygget de har av dette, tilføyer kollega Lars Erik Krokstrand.

Prosjektlederne for Lego League i kommunen, Monica Skaane Bakken og Stig Halvorsen, og digital agent i Drammen kommune Hilde Storaunet gledet seg stort over det de så på Brandengen.

- Elevene er fremtidens arbeidstakere og samfunnsborgere i Drammen kommune. I dette prosjektet får de mulighet å forske på samfunnsrelevant tema og lære om teknologi som gir de kunnskap og ferdigheter til å delta i et stadig i et stadig mer digitalisert samfunn, sier Stig Halvorsen.

En ipad med koding vises frem
BILDE: Elevene bruker et blokkbasert programmeringsspråk som ser slik ut.

Fart og følelser

De tre beste lagene fra Brandengen går videre til finalen på Marienlyst 12. november. Der blir det en dag full av spenning, følelser, engasjement og moro.

Dette vil skje på Marienlyst 12. november:

• Ordfører Monica Myrvold Berg åpner arrangementet.
  • Nærmere 700 elever og lærere fra skoler i Drammen deltar på enten Robotkamp, presentasjon av prosjekt eller som heiagjeng for klassen og skolen.
  • Nærmere 70 Robotkamper skal gjennomføres.
  • Nærmere 35 presentasjoner skal holdes.
  • Nærmere 45 frivillige og ansatte fra Drammen kommune støtter som dommere eller hjelpere.
  • Nærmere 20 personer (interne og eksterne) står for alt fra lyd og bilde til kiosk og matservering denne dagen.